Uno er tøffere enn duo

Gjør det selv, sier vi bare.

Uno er tøffere enn duo
Publisert

Noen av dere kommer til å rope photoshoppa! raskere enn en flue finner fram til en fersk kuruke, men dette er like virkelig som en fire kilometer lang ferjekø i juli.

Uno er et lite tohjulsmirakel, og enda mer mirakuløst blir det når vi får vite at den er konstruert av en 18-åring.

To men én.

Det er Ben J. Poss Gulak (for et navn!) som står bak enhjuls-motorsykkelen, som ikke egentlig er en enhjuling, ettersom det ene hjulet er dobbelt - men likevel.

Sykkelen er en slags blanding av en Segway og en motorsykkel, og første gang en ser bildene får en litt samme følelsen som når noen spiller de fem første tonene av "Lisa gikk til skolen": Her mangler det noe.

Balansekunst.

Uno får drakraft fra en elektrisk motor, og bruker en mikrogyromotor ala allerede nevnte Segway for å holde balansen, med unntak av at Gulaks sykkel har to gyroskop. Det ene kontrollerer forover- og bakoverbevegelser, det andre kontrollerer styring til høyre og venstre.

Oppsiktsvekkende nok har dobbelthjulingen bare én styringsmekanisme i form av en av og på-knapp. Alle andre bevegelser av sykkelen gjøres ved å lene kroppen ene eller andre veien, noe som bidrar til å forklare hvorfor Uno aldri blir å finne på norske (eller amerikanske) motorveier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer