I 2015 bytter BMW ut den svært populære små-SUV-en X1 med en helt ny bil.
Andre generasjon X1, som vil få kodenavnet F48, er nå på en tøff vintertest hvor våre spionfotografer greide å fange den.

Helt ny plattform
Den vil bli litt lengre og noe lavere enn dagens X1, som var den mestselgende premium-SUVen på det europeiske markedet i 2010. Men ellers blir det store forandringer.
Neste X1 får nemlig en helt ny plattform. Bakhjulsdrift byttes ut til fordel for den nye BMW UKL-plattformen, som også deles med nye Mini.
Det betyr i utgangspunktet forhjulstrekk, men selvsagt vil xDrive bli tilgjengelig for alle som ønsker firehjulstrekk i form av et Haldex-system.
Den nye plattformen vil også bety at det frigjøres mer plass innvendig, og akkurat det er noe X1-folket vil sette pris på.

Nye motorer
Interiøret vil bli betydelig oppgradert, og den vil dele mye av de samme delene som den nye BMW 2-Serie Active Tourer og nye Mini Countryman.
Under panseret blir det motorer med tre- eller fire sylindre - både i form av bensin og diesel. En helt ny tresylindret 1,5-liter Twinpower-motor kan gi krefter fra 122 til 224 hester.
BMW vil etter alt å dømmme ikke tilby sekssylindret motor i sin minste SUV - eller "SAV" (Sport Activity vehicle) som BMW selv ynder å kalle det). Litt synd, for da forrige generasjon X1 kom i 2009 med 28i-motor og 204 hester, kalte vi den "Mikroverstingen".
