Elsparkesykler i Oslo

15 000 ubrukelige sparkesykler i Oslo

Fredag skal tilgjengelig elektriske sparkesykler i hovedstaden reduseres fra 23 000 til 8000. Da vil 15 000 stå ubrukelige igjen på gata.

HOPER SEG OPP: Fra og med fredag skal antallet elektriske sparkesykler for leie reduseres fra 23 000 til 8000 i hovedstaden. Aktørene har imidlertid til neste onsdag, før syklene må fjernes fra gata. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
HOPER SEG OPP: Fra og med fredag skal antallet elektriske sparkesykler for leie reduseres fra 23 000 til 8000 i hovedstaden. Aktørene har imidlertid til neste onsdag, før syklene må fjernes fra gata. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er bestemt å drastisk redusere antallet elektriske sparkesykler, som skal være tilgjengelig for leie, i Oslo. Allerede fra og med i morgen, fredag, reduseres tallet fra 23 000 til 8000. Det er 65 prosent færre elektriske sparkesykler.

Utfordringen i hovedstaden er imidlertid. Når skal sparkesyklene som tas ut, fjernes fra gata?

12 aktører igjen

I tråd med de nye reglene i hovedstaden, som trer i kraft natt til fredag, skal tolv aktører på markedet fordele 8000 elsparkesykler, maksimalt 667 hver, mellom seg i byen. Tillatelsen gjelder fram til og med 31. mars neste år.

Likevel kan tusenvis av dem bli stående på gata fram til neste onsdag, skriver Aftenposten. Det går fram av et brev fra Bymiljøetaten til aktørene.

Der heter det at Bymiljøetaten likevel «forventer at hver aktør har maksimalt 667 kjøretøy tilgjengelig for utleie fra 10. september. Eventuelle kjøretøy utover dette antallet, som fremdeles er ute i byen, må gjøres utilgjengelig for bruk av publikum».

Feilparkering

Det betyr at de ytterligere sparkesyklene kan deaktiveres av aktørene, med frist til innhenting først onsdag. Avisa skriver også at elsparkesykler som ikke er aktivert, kan taues inn etter veitrafikklovens bestemmelser om feilparkering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer