Elektriske sparkesykler har i norske storbyer blitt et velkjent tilskudd i bybildet – på både godt og vondt. Mange er fornøyde med mobiliteten elsparkesyklene gir, mens andre mener at de bare er til irritasjon og et problem mange har pekt på, er at de syns det er for mange farkoster i byen.
Dette har blant annet ført til at Oslo har satt et tak på 8000 leie-sparkesykler.
Oppfyller ikke krav
Samtidig varsler politiet om et et økende problem hvor det benyttes ulovlige elsparkesykler. Blant kravene til elsparkesykler er at de ikke skal kjøre fortere enn 20 kilometer i timen – det er et slingringsmonn på pluss/minus 10 prosent.
Kjøretøy som kjører fortere enn 20 km/t, må oppfylle krav til bruk av hjelm, registrering, forsikring og sertifikat for at de skal være lovlige på norske veier, men politiet stanser stadig personer som kjører rundt med ulovlige farkoster.
På Facebook advarer Politiets Nettpatrulje mot å benytte slike kjøretøy uten sertifikat og registreringer.
– Dersom ungdommen din blir stanset av oss kjørende på gangfelt med et slikt kjøretøy, vil det kunne resultere i store bøter og sperrefrist på sertifikatet. Voksne kan risikere å miste sitt sertifikat. Videre kan vi inndra sparkesykkelen, opplyser politiet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger