Ulovlig elsparkesykler

Advarer mot ulovlige sparkesykler

Politiet stanser stadig personer som kjører med ikke-registrerte kjøretøy. Sanksjonene kan være kraftigere enn mange forventer.

IKKE LOVLIG: Dette er to av sparkesyklene politiet har stanset. Foto: Politiet
IKKE LOVLIG: Dette er to av sparkesyklene politiet har stanset. Foto: Politiet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elektriske sparkesykler har i norske storbyer blitt et velkjent tilskudd i bybildet – på både godt og vondt. Mange er fornøyde med mobiliteten elsparkesyklene gir, mens andre mener at de bare er til irritasjon og et problem mange har pekt på, er at de syns det er for mange farkoster i byen.

Dette har blant annet ført til at Oslo har satt et tak på 8000 leie-sparkesykler.

Oppfyller ikke krav

Samtidig varsler politiet om et et økende problem hvor det benyttes ulovlige elsparkesykler. Blant kravene til elsparkesykler er at de ikke skal kjøre fortere enn 20 kilometer i timen – det er et slingringsmonn på pluss/minus 10 prosent.

Kjøretøy som kjører fortere enn 20 km/t, må oppfylle krav til bruk av hjelm, registrering, forsikring og sertifikat for at de skal være lovlige på norske veier, men politiet stanser stadig personer som kjører rundt med ulovlige farkoster.

Advarer mot ulovlige sparkesykler

Facebook advarer Politiets Nettpatrulje mot å benytte slike kjøretøy uten sertifikat og registreringer.

– Dersom ungdommen din blir stanset av oss kjørende på gangfelt med et slikt kjøretøy, vil det kunne resultere i store bøter og sperrefrist på sertifikatet. Voksne kan risikere å miste sitt sertifikat. Videre kan vi inndra sparkesykkelen, opplyser politiet.

I tillegg til å kjøre ulovlig, vil du være erstatningsansvarlig hvis du skulle komme til å skade noen eller påføre materielle skader på for eksempel bil, på samme måte som hvis du hadde kjørt moped ulovlig eller uten forsikring.

Fokus på kontroll

På høsten i fjor varslet politiet og Statens vegvesen at de fremover vil ha et fokus på kontroll av elsparkesykler, blant annet ved å kontrollere om de er innenfor kravene for det som er lov å bruke i Norge.

Elsparkesykler er klassifisert som vanlige sykler - og det gjelder dermed de samme reglene i forhold til lysbruk, trafikkregler og annet som for sykkel.

I tillegg er det spesielle bestemmelser når det kommer til egenskaper som makshastighet, størrelse på kjøretøyet, bremsekraft etc.

Det er for eksempel ikke lov å kjøre med elektriske sparkesykler som har en høyere konstruktiv hastighet enn 20 kilometer i timen. Dette gjelder både på offentlig og privat vei.

Verdt å merke seg er at det heller ikke er lov med sete på elsparkesykkelen; da blir kjøretøyet regnet som moped - og med de kravene som stilles til mopeder.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer