Etter tre år med pandemi og krig viser skadestatistikken at reiseaktiviteten er på full fart oppover igjen, og er nær samme nivå som før pandemien.
Men gjennom de tøffe årene har mange sagt opp reiseforskringen sin. Nå frykter forsikringsselskap at nordmenn ikke har avbestillingsdekning inn mot påske- og sommerferien.
Antallet skader som meldes inn til If og Europeiske Reiseforsikring ligger omtrent på samme nivå som i 2019, ifølge forsikringsselskapet If.

Roper varsko: - Ikke verdt det
- De fleste husker heldigvis å ha denne på plass før en reise finner sted. Men det ikke alle vet er at den også må være gyldig før reisen betales hvis den skal dekke en avbestilling, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.
- Avbestillinger, eksempelvis som følge av sykdom eller skader, utgjør rundt 20 prosent av de totale utbetalingene våre innen reise, sier Handeland.
Kun tre uker inn i det nye året kunne charterselskapene melde om stor interesse fra reiseglade nordmenn.
Trafikken på nettsidene til Ving hadde nesten doblet seg i forhold til i fjor, og flere andre charterselskap meldte også om at antall bestillinger var skutt i været.
– Siden jul har vi satt salgsrekorder hver eneste uke. Vi har jevnt over hatt 30–40 prosent salgsøkning fra uke til uke, og det ser bare ut til å fortsette, uttalte kommunikasjonsansvarlig Beatriz Rivera til DinSide.
- Etter flere år med pandemi og usikkerhet forventet vi jo at 2023 ville bli et bra reiseår, men at det skulle starte så brått og bra ble en positiv overraskelse. Det er lenge siden vi har sett en så markant januar-boom i feriesalget som nå.

Skyter i været
Noen ganger kan det komme ting i veien som gjør at reisen ikke går som planlagt. For eksempel at du eller noen i din nærmeste familie kan bli syke, slik at turen må avlyses.
I slike tilfeller vil avbestilling være løsningen, og du får pengene tilbake. Men det gjelder ikke for alle.
- Du får ikke dekket avbestilling hvis reisen var helt eller delvis betalt før reiseforsikringen ble kjøpt, hvis ikke du nylig har byttet selskap og tidligere selskap også dekker avbestilling, har kommunikasjonssjef i Frende, Heidi Tofterå Slettemoen, tidligere uttalt til DinSide.
- Avbestilling er heller ikke dekket hvis reiseutgiftene er betalt etter at hendelsen som førte til avbestillingen skjedde eller hvis du hadde begynt reisen før den ble avbestilt.