Freia:

- Aldri opplevd liknende

Espen Holt (53) raser mot Freia etter ekkelt funn i sjokoladen.

PAPIRLAPP: Espen Holt sier han fant en lapp med klokkeslett og produksjonsnummer i Monolitt-sjokoladen fra Freia. Foto: Privat
PAPIRLAPP: Espen Holt sier han fant en lapp med klokkeslett og produksjonsnummer i Monolitt-sjokoladen fra Freia. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Den siste tida har Dagbladet avdekket flere tilfeller av feil i Freias produkter, blant annet funn av fremmedlegemer og feil merking av sjokolade.

Etter dette har Espen Holt (53) tatt kontakt med Dagbladet - for å fortelle om sin opplevelse med Freia for to år siden.

- Jeg synes det er urovekkende at det er såpass mange historier om dette. Det overrasker meg, sier han til Dagbladet.

Holt kjøpte en Monolitt-sjokolade i mai 2021, og merket fort at noe ikke var som det skulle. Da han tok en bit av den gamle klassikeren, skal han ha oppdaget en papirlapp som lå presset inn i sjokoladen.

- For meg så det ut som en lapp med det jeg antar er batchnummer med klokkeslett 14:56. Jeg har aldri opplevd liknende. Det var en veldig spesiell opplevelse, sier han.

GÅR HARDT UT: Espen Holt var ikke fornøyd med kundeservicen hos Freia. Foto: Privat
GÅR HARDT UT: Espen Holt var ikke fornøyd med kundeservicen hos Freia. Foto: Privat Vis mer

- Bånn i bøtta

Samme dag sendte Holt en e-post til Freia, med bilder av sjokoladen og papirlappen.

- Jeg ble møtt av en kundeservice jeg mener er bånn i bøtta. Det var helt sjokkerende. Jeg fikk et standard, generisk svar, sammen med en beskjed om å sende inn produktet og fremmedlegemet. Da ble jeg oppgitt.

Holt bor på Majorstua og sier at han kunne tatt bussen ned til Freia-fabrikken på Rodeløkka og levert sjokoladen på noen minutter.

Samme dag sendte han en ny epost hvor han lurte på om det var mulig å levere produktet fysisk.

16 dager seinere fikk han svar om at det ikke gikk.

- De skrev at det ikke gikk an å levere produktet, og at jeg måtte sende det i posten. Det synes jeg var håpløst. Responstida var dessuten lang, og da jeg fikk beskjed om å sende inn sjokoladen, tenkte jeg: «Dette gidder jeg ikke».

KLOKKESLETT: 14:56 står det på lappen Holt skal ha oppdaget i sjokoladen. Foto: Privat
KLOKKESLETT: 14:56 står det på lappen Holt skal ha oppdaget i sjokoladen. Foto: Privat Vis mer

- Har ikke ord

Holt reagerer også på at Freia ikke tok bedre tak i det han mener er en åpenbar produksjonsfeil. Han hevder at Freia ikke fulgte opp rutinesvikten.

- Det overrasket meg enormt at jeg ikke ble tatt mer på alvor. For denne lappen lå bakt inn i sjokoladen. Hadde jeg drevet med produksjon, ville alarmen gått for lenge siden.

53-åringen stusser veldig på at produsenten ikke gjorde mer for å finne ut hvordan feilen kunne skje.

SJOKOSJOKK: Superkokken Gordon Ramsay vekker nå oppsikt i Storbritannia med en ny sjokoladedessert. Reporter: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

- Jeg sendte jo bilder av sjokoladen og batch-nummeret, og da forundrer det meg at de ikke satte i gang undersøkelser av det som hadde skjedd. Det er så sjokkerende at jeg nesten ikke har ord.

Han fortsetter:

- Nå var jo dette bare papp, og jeg er jo ikke allergisk mot det. Men det kunne vært farlig om jeg hadde hatt nøtteallergi og for eksempel fant en peanøtt i sjokoladen. Det er jo helt krise.

Produsenten: - Utrolig trist

Mondelēz, som eier Freia, sier at de ikke kan kommentere konkrete tilfeller og kunder, og særlig saker som ligger langt tilbake i tid. I tråd med regelverket slettes alle personverndata etter 180 dager.

- Det er utrolig trist at han har oppfattet tjenesten vår som dårlig. Den tilbakemeldingen tar vi selvfølgelig med oss for å bli bedre i framtida, sier Jonas Pettersson i Mondelēz til Dagbladet.

Pettersson sier også at det er vanskelig å fange opp alle feil i produksjonen:

UBEHAGELIG OVERRASKELSE: Familien til Nicole Dyer fikk sjokk da de åpnet esken på den populære Ferrero Rocher-sjokoladen. Det viste seg at noen allerede hadde forsynt seg av den. Video: CNN Vis mer

- I vår fabrikk produseres det tusenvis av kilo sjokolade hver time, døgnet rundt, 365 dager i året. Til tross for at vi har på plass strenge kontrollsystemer, som stort sett fanger opp alle tenkelige avvik, er det fortsatt ikke mulig å helt utelukke at det forekommer sporadiske feil, sier han, og avslutter:

- Når noe slikt skjer, undersøker vi alltid hva som har skjedd og iverksetter tiltak.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer