Flere skjønnhetsklinikker er i hardt vær etter en aksjon som avdekket flere brudd på markedsføringslover. Enkelte av dem risikerer sanksjoner på flere hundretusen kroner.
Det opplyser Forbrukertilsynet i en pressemelding.
- Forsterker oppfatninger
Aksjonen med tilnavnet «Aksjon Injeksjon», gjennomført tverrfaglig av Helsetilsynet, Legemiddelverket og Forbrukertilsynet, har funnet store sprik hva gjelder ulovlig markedsføring i skjønnhetsbransjen.
Ifølge Romerikes Blad er det særlig Torosklinikken, med tilholdssted på Strømmen, har skapt furore med ulike behandlingsmetoder for blant annet «Bunny Lines», «Sur munn» og «Gummy smile».
- Begrepene og sitatene som brukes bidrar etter vår vurdering til å forsterke oppfatninger om at noe som i utgangspunktet er en normal kroppsvariasjon, kan og bør endres på, står det skrevet i Helsetilsynets rapport.
De ladede begrepene kan eksempelvis føre til økt kroppspress, ifølge Helsetilsynet.
- Flere av behandlingene på deres nettsider omtales med verdiladede begreper. Under prislista for Botox-behandlinger vises det til «bunny lines», «gummy smile» og «sur munn», heter det videre i rapporten som sikter til Torosklinikken.

Reagerer kraftig: - Ulovlig
- Alvorlig
Sammen med 34 andre kosmetiske behandlingssteder, har Torosklinikken fått pålegg av Helsetilsynet om å endre den lovstridige markedsføringen.
Særlig Forbrukertilsynet ser svært alvorlig på funnene, og bruker «bekymringsfullt» i triaden mot behandlingsstedene.
- Det vi nå har sett under fellesaksjonen vår er både alvorlig, uetisk og ulovlig. Vi ser det som spesielt bekymringsfullt at klinikkenes markedsføring i sosiale medier treffer en ung og potensielt sårbar gruppe, sier Bente Øverli, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
Til Romerikes Blad opplyser søstrene bak Torosklinikken, Cecilie og Madelen Toros, at de er glad for at myndighetene kommer på banen.
- Vi ønsker å framstå som en seriøs klinikk, og ønsker å overholde de lover og regler som gjelder, sier de, og legger til:
- Torosklinikken setter pris på at dette er i fokus, da det medfører lik praksis for alle klinikker, samt gjør det lettere å forholde seg til for oss behandlere, og ikke minst kundene, sier de til avisa.
- Varsler strengere sanksjoner
Enhetsleder ved Legemiddelverket, Unni Hjelmaas, varsler at det kan komme strengere sanksjoner i form av overtredelsesgebyrer ved ulovlig markedsføring.
- Det er svært skuffende at vi fortsatt ser så mye ulovlig reklame. Vi har brukt mye ressurser på å veilede bransjen i tiden etter aksjonen i fjor. Vi varsler nå bruk av strengere sanksjoner som overtredelsesgebyr.
To av klinikkene skal ha så alvorlige brudd at gebyrer på opp imot 800 000 kroner kan bli en realitet. Det vil i så fall være første gang Legemiddelverket gir ut sanksjoner til denne bransjen.