På vanlige elsykler slutter motoren å gi deg drahjelp når du når 25 kilometer i timen. Slike sykler omfattes i Norge av akkurat de samme reglene som vanlige tråsykler.
Det betyr at det ikke er noen aldersgrense, ingen promillegrense og ikke noe krav til førerkort. I tillegg kan du sykle overalt. Også på fortau, i gågater og i mange parker.
Fullt lovlig, men krever førerkort
Men det finnes også en annen type elsykler. Disse stopper først å hjelpe deg med å tråkke når du har opnådd 45 kilometer i timen.
I dag må slike elsykler registreres som mopeder. Det betyr at du også må du ha førerkort for moped for å sykle på dem.
Og i likhet med mopeder kan disse super-elsyklene (kalt S-Pedelec eller Speed Bike) bare kjøre i veibanen. De kan ikke kjøre i sykkelfeltet, verken her i Norge eller i Danmark.
Nå ønsker danske politikere å se på disse reglene. Et lovforslag til Folketingetsom nå er ute på høring åpner for at det kan bli innført en forsøksordning der 45 km/t-elsykler vil sidestilles med de som stopper ved 25 km/t.
Beholder hjelmpåbud og promillegrense
Dermed vil det i Danmark verken være nødvendig å registrere sykkelen eller å ha førerkort. I tillegg vil 45-kilometersyklene kunne brukes overalt der vanlige sykler har lov å ferdes.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger