Batteriverktøy er i vinden som aldri før og flere produsenter har store verktøyserier som kan benytte de samme batteriene.
Nå har utvalget av batteridrevne motorsager også skutt i været. Motorsagene deler man gjerne etter voltstyrken på batteriene. Man får i hovedsak valget mellom 18, 36 eller 54 volts sager.
Dinside har gjort en stor test av batteridrevne motorsager for Dagbladet Pluss. Den viser at det er stor forskjell på de billigste og de noe dyrere modellene. De tre billigste har vi tatt for oss i denne artikkelen, mens du kan lese hele testen av alle sagene hos Dagbladet Pluss (krever abonnement):

Batteri-drevne motorsager: Store forskjeller!
For de små jobbene
De tre billigste erstatter på ingen måte en tradisjonell motorsag når du skal jobbe hardt og lenge. Sagene i testen egner seg best til småjobber i en hage.
Har du et stort tre som skal ned, klarer for eksempel bare den beste av de tre den jobben på ett batteri.
Fordeler
En batteridrevet motorsag har mange fordeler. Støyen fra en totaktsmotor på fullt turtall blir borte. Det samme blir eksoslukta. Eldre sager sliter med startproblemer, mange når den er kald, lunka eller varm. Og den er sikrere, for sagkjedet stopper med det samme du slipper «gassbryteren».

Slik får du en lettstelt hage
Det er kjekkere og enklere i bruk til små jobber, og kan dessuten også brukes til innendørs jobbing.
Ulemper
Batteriene i testen har ikke i nærheten av samme energiinnhold som en 5-literskanne med bensin, og dersom du skal bruke saga mye, må du ha to batteri og kanskje kjøpe hurtiglader, for de som tilbyr det.
Slik tester vi
- Vi starter med fulle batterier.
- Vi bruker bjørkestammer med diameter fra 25 til 27 cm
- Vi skjærer 5 stammekutt før vi starter med neste sag for at ikke batteriene skal gå varme og motorene overbelastes.
- Når alle tre sagene er brukt, tar vi en liten pause og starter på ny runde, og repeterer vi til sagene blir tomme for strøm.
- Etter lading bruker vi også sagene til kvisting, for å kjenne hvordan de de er å jobbe med ergonomisk.
- Vi veier batteri og motorsag hver for seg og sammen. Motorsagene er veid med full tank av sagkjedeolje.
- Vi lader opp batteriene samtidig og tar tiden på hvor lang tid de bruker på å lade dem opp.
For på de dyreste sagene finnes det nemlig forskjellige batteriladere å velge mellom. Da blir plutselig saga veldig dyr. Og da må man også ha strøm i nærheten av hvor du jobber.
Svakest kapasitet
Testresultat
Biltema CCS33 - 1677 kr
+ Billig
- Tung, svak og dårlig kapasitet
Dette er den desidert billigste saga i testen. Det ser man også på materialkvaliteten. Litt harde knapper og sikkerhetslås med tommel.
Man har valgt to separate vriknotter på kjedestrammeren, men systemet er i bunn og grunn det samme som på de andre. Sag uten batteri er desidert tyngst og batteriet blant de letteste.
Kjedet sager bra, men kjedet går saktest og motoren er den svakeste, så det tar lang tid å sage. Motoren er litt teig på oppstart også.
Den bruker 35,5 sekunder på å komme seg gjennom stokken og klarer bare 6,5 stammekutt før den gir seg. Da har den stoppet opp mange ganger allerede, med irriterende lange opphold hver gang.
Den bruker 57 minutter på å lade opp batteriet igjen. Det kan forøvrig brukes til 6 andre batteriverktøy hos Biltema.
Latterlig treg
Testresultat
Black and Decker GKC3630L20 - 3749 kr
Billig
Fryktelig sein, lite kapasitet.
Dette er også en billig sag og den eneste som kom ferdig montert i esken. På de andre måtte sverdet og kjeden monteres og festes, men det var lett på alle.
Både sag og batteri er desidert lettest i testen. Den mangler imidlertid kjedestopp i forkant av grepet og sikkerhetsbryteren som må trekkes til seg med tommelen, er knotete med vernehansker på seg. Kjedestrammeren er derimot enkel i bruk.
Utformingen av saga gjør den ikke veldig smidig å jobbe med til for eksempel kvisting og felling av trær. Batteripakka og motoren står veldig ut til venstre side. Kjedestrammingen fungerer bra.
Saga er veldig treig å jobbe med og stoppet etter bare 8,5 kapp. Den var et mareritt å få gjennom stokken. 58,5 sekunder med en rekke stopp underveis fordi motoren ga seg. Denne er for småjobber.
Batteriet brukte hele 122 minutter på å lade seg opp igjen. og kan brukes til fem andre verktøy.
BEST BLANT DE BILLIGE
Testresultat
AL-KO CS4030 - 4228 kr
Pris
Kapasitet
Saga har flott utforming, ikke helt ulik Stihl, men der stopper likhetene. Selve saga er blant de tyngste, bare slått av Biltema med 100 gram. Batteriet er også tungt, selv om det ikke har all verdens kapasitet. Den har ok kjedehastighet, men slår bare så vidt testens billigste sag på å komme seg gjennom en stamme.
Kapasiteten var heller ikke all verden å skryte av, bare 11 før den brått tok kvelden. Men den oppleves langt sterkere enn de to treigeste i testen, helt til batteriet sa stopp.
Man kan ha batteriet i et belte med en strømkabel for å gjøre saga lettere. Batteriet passer til 12 andre produkter og klarte full opplading på 96 minutter.
Konklusjon
Hvis du tror du erstatter en tradisjonell motorsag med disse, blir du dypt skuffet. Dette er sager for småarbeid som planker og kvister. Dersom du har planer om å gjøre opp ved, må du rett og slett styre unna alle sammen, hvis ikke målet er å bli frustrert. De går alt for sakte og batteriene går fort tom for strøm.
Det finnes imidlertid langt bedre sager som går på batteri. Og vinneren, som får terningkast 6, koster ikke mye mer enn AL-KO. Det kan du lese om i den store testen (krever abonnement).
Biltema | Black & Decker | AL-KO | |
CCS33 | GKC3630L20 | CS4030 | |
Batteri | |||
V | 36 | 36 | 36 |
Wh | 72 | 144 | |
Ah | 2,5 | 2 | 4 |
Lader | |||
A | 3,6 | 1,3 | 3 |
watt | 160 | 140 | |
Ladetid min | 57 | 122 | 96 |
Vekt | |||
Batteri kg | 0,8 | 0,7 | 1,4 |
Sag kg | 5,3 | 3,2 | 4,6 |
Totalt kg | 6,1 | 3,9 | 6 |
Sverdlengde cm | 30 | 30 | 30,5 |
kjedehastighet m/s | 11 | 5 | 17 |
Antall stammekutt | 6,5 | 8,5 | 11 |
Tid stammekutt sek | 35,5 | 58,5 | 33 |
dB | 100 | 94 | 105 |
Pris sag/batteri/lader kr | 999/449/299 | 2.080/1.699/449 | |
Totalpris kr | 1677,- | 3749,- | 4228,- |
