Brandy Melville

- Det er trist

De fleste klærne fra Brandy Melville får du bare tak i én størrelse. Dette får folk til å reagere.

REAGERER: Sonja Iren Johnsen (22) mener vi har kommet såpass langt at det ikke burde være en butikk som bare lager klær for en type kropp i 2022. Foto: Privat
REAGERER: Sonja Iren Johnsen (22) mener vi har kommet såpass langt at det ikke burde være en butikk som bare lager klær for en type kropp i 2022. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den populære klesskjeden Brandy Melville er italiensk og her i Norge finnes det bare en butikk. Tidligere har vi sett lange køer utenfor butikken som er plassert i Bogstadveien i Oslo. Køene er ofte preget av unge jenter.

Butikken har bare én størrelse, eller såkalt «one size». Dette får folk til å reagere.

- Jeg synes det er trist at det i 2022 finnes en butikk der bare en type kropp er velkommen, sier influenser Sonja Iren Johnsen til DinSide.

- Det sies at «one size fits all» men det er absolutt ikke sant, legger hun til.

ONE SIZE: Butikken er kjent for å bare ha én størrelse. Foto: Malin Iden
ONE SIZE: Butikken er kjent for å bare ha én størrelse. Foto: Malin Iden Vis mer

Skremmende trekk

Brandy Melville sin offisielle instagramkonto har rundt 3,2 millioner følgere. Og i sosiale medier ser man tydelig at klesmerket er populært, særlig blant unge jenter.

Klærne derfra får du likevel bare i størrelsen «one size».

- Det er et skremmende trekk at de bare har en størrelse. Folk blir skuffet når de ikke passer klærne.

Johnsen forteller at dersom hun hadde gått inn i butikken som ung jente hadde hun blitt skuffet, da hun trolig ikke hadde passet klærne derfra.

- Jeg hadde nok tenkt hva skal jeg gjøre for å bli mindre eller hvilke diett skal jeg gå på nå. Unge bør ikke tenke på slanking, understreker hun.

Hun mener det er mange som er i den situasjonen, noe hun synes er sårt.

På YouTube finner man flere videoer av unge jenter som forteller at de gikk ned i vekt for å kunne bruke klær fra Brandy Melville.

DinSide har prøvd å komme i kontakt med Brandy Melville gjennom flere kanaler for å få en kommentar, men uten hell.

Kan skape et press

Johnsen er redd dette skaper et usunt kroppspress blant unge jenter. Selv husker hun noen denimshorts fra BikBok som var svært populære da hun var yngre.

- Det var helt forferdelig. Jeg hadde så lyst på denimshortsene, men de passet ikke, sier Johnsen.

For liten for en small?

Tidligere i år ble kleskjeden Brandy Melville kåret til årets Gullbarbie her i Norge. Prisen ble delt ut til den aktøren som får unge til å føle seg verst. I dette tilfellet var det de små størrelsene til kleskjeden som fikk mest stemmer.

Vi i redaksjonen har selv testet noen klesplagg fra Brandy Melville. Flere av plaggene passet ikke til noen som vanligvis bruker en small eller 36. Det var særlig buksene som virker små i størrelsen, mens andre klær som gensere og T-skjorter passet bedre.

LITEN I STØRRELSEN: Noen av plaggene fikk vi ikke på oss, blant annet buksene som ikke gikk igjen. Foto: Malin Iden
LITEN I STØRRELSEN: Noen av plaggene fikk vi ikke på oss, blant annet buksene som ikke gikk igjen. Foto: Malin Iden Vis mer

Mener det skaper eksklusivitet

Førsteamanuensis i etnologi og forsker ved senter for forbrukerforskning ved Göteborgs Universitet, Magdalene Petersson Mclntyre sier til Expressen at de små størrelsene er en måte å skape en form for eksklusivitet på.

- Det er et budskap om at du som forbruker må kvalifisere deg for å vise deg i disse klærne og det gjøres ved å være veldig tynn. Det handler rett og slett om å skape en følelse av å være utvalgt, forklarer hun til avisa.

Videre forteller Mclntyre at konseptet kan være skadelig og påvirke unge jenters kroppsidealer.

- Selvfølgelig kan dette være skadelig. Mange unge jenter har kanskje problemer med kroppsbildet sitt og føler at de ikke er gode nok, fortsetter hun til den svenske avisa.

Omstridt

Brandy Melville har vært ute i hardt vær tidligere.

Deriblant i våres, da de gikk ut og søkte etter «babes». Flere medier omtalte saken, men ingen lykkes med å få selskapet i tale.

Da selskapet vant årets Gullbarbie i vinter, svarte de heller ikke på kritikken.

Allerede i 2017 var kleskjeden i medienes søkelys da ansatte fortalte at de ble tatt bilde av da de kom på jobb.

Kritikken ble avfeid av daværende Europa-sjef Anique Kilsdonk-van Der Hulst i en epost overfor Dagbladet:

«Jeg blir veldig overrasket over å lese disse falske anklagene. På grunn av ytringsfriheten har alle rett til å ha og dele en mening. Men la oss huske at ingen får det bedre av å ødelegge for andre.»

«For det andre har alle ansatte fått mye informasjon om alle bilder som er blitt tatt. Dette er bare for selskapets bruk. Vi bruker bildene til å forstå ansattes stil i hvert enkelt land og for å kunne produsere kolleksjoner for de ulike landene (Roma har for eksempel andre trender enn Oslo). Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til å forklare selskapspolicyen vår nærmere», svarte hun den gangen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer