- Det siste norsk folkehelse trenger

Kiwis nyeste lansering er det delte meninger om.

FARGERIK: Den nye lanseringen til Kiwi har fått en blandet mottakelse. Foto: Mads Thygesen
FARGERIK: Den nye lanseringen til Kiwi har fått en blandet mottakelse. Foto: Mads Thygesen Vis mer
Publisert

Denne uka lanserte Kiwi en ny type skolebrød. Den tradisjonelle kokosen er erstattet med tuttifrutti-strøssel og fyllet i midten har fått et innslag av den sammen smaken.

Tine Sundfør, som jobber som klinisk ernæringsfysiolog, er ikke spesielt positiv til bollen. Hun sier følgende til Dagbladet:

- Det siste Norge og norsk folkehelse trenger, er enda flere boller.

Hun sikter til bollefeberen som herjet i landet da sosiale medier-profil Oskar Westerlin lanserte en bolle tidligere i år.

- Jeg tviler på at denne får like mye oppmerksomhet som den forrige bollen, sier Sundfør.

Barn må beskyttes

Hun mener matvarekjedene er med å påvirke hva nordmenn spiser med tanke på utvalget de har i butikkene sine. Ifølge Sundfør har flere av dagligvarekjedene allerede mange gode tiltak. De har fortsatt mye å gå på.

- Vi spiller på lag med matvarebransjen, for de har stor påvirkningskraft og en unik mulighet til å bidra til at nordmenn spiser bra og lever bra. Det er ingen god idé å «drepe» kundene sine med usunne produkter, sier Sundfør, og påpeker at utsagnet er satt veldig på spissen.

FOR MYE: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener det er for mange usunne tilbud til barn og unge i matbutikkene. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
FOR MYE: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener det er for mange usunne tilbud til barn og unge i matbutikkene. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

I dette tilfellet mener hun at den fargesprakende bollens utseende er med på å appellere til barn og unge. Sundfør mener de bør beskyttes fra slike produkter.

- Jeg ønsker meg at matbutikkene lanserer flere bakervarer som er sunne, grove og kule for barn og unge. Hva med grove pizzaboller eller muffins med havregryn?, sier hun.

Enighet

Kommunikasjonsdirektør i Kiwi, Kristin Aakvaag Arvin, ønsker å påpeke at det nye skolebrødet ikke er den eneste nyheten fra matvarekjedene denne uka.

- Denne bollen er bare én av flere nyheter i brød- og bakervareavdelingen denne uka. Det er ikke en del av det garanterte utvalget i alle butikker, men det er de nye ekstra grove, grove og halvgrove brødene våre, sier hun til Dagbladet.

Videre sier hun at Kiwi ikke har reklamert for bollene, noe de derimot har gjort med de nye grove brødene sine.

- Sunnhet til folket er hjertesaken vår, og vi forsøker å inspirere til sunne valg.

Samtidig er både Aarkvaag Arvin og Sundfør enig i at det må være lov til å unne seg en bolle iblant.

- Ingen tar skade av å spise en bolle. Det er helt greit å unne seg en bolle og skeie ut litt, sier Sundfør.

Ikke tatt stilling til

Mandag var lanseringsdag for skolebrødet, og etter ei uke i butikkhyllene er mottakelsen god, ifølge Aakvaag Arvin.

- Ut ifra salgstallene har mottakelsen vært veldig bra.

Kiwi har ennå ikke tatt stilling til om tuttifrutti-bollen blir et vanlig syn i tida framover.

- Vi vurderer utvalget vårt løpende. Det har vi ikke besluttet ennå, sier hun.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer