Disse får leie ut sparkesykler i Oslo

De tre selskapene Voi, Tier og Bolt vant anbudet om å leie ut elsparkesykler i Oslo. Selskapene får leie ut 2667 sparkesykler hver.

ELEKTRISK I OSLO: Tre aktører får leie ut elsparkesykler i hovedstaden. Foto: Esha Vaish/NTB
ELEKTRISK I OSLO: Tre aktører får leie ut elsparkesykler i hovedstaden. Foto: Esha Vaish/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tolv selskaper hadde meldt seg på i anbudskampen om å leie ut sparkesykler i Oslo. Voi, Tier og Bolt vant anbudsrunden, skriver DN.

Selskapene får tillatelse til å leie ute 2667 kjøretøyer hver fra 1. april 2022 til 31. mars 2023.

– Voi, Tier og Bolt er best egnet til å oppnå formålene med tillatelsesordningen, sier Rune Gjøs, divisjonsdirektør i Bymiljøetaten i en pressemelding.

I fjor sommer var det rundt 25 000 elsparkesykler i Oslo. Mot slutten av sommeren strammet Oslo kommune kraftig inn og satte et tak på 8000 sparkesykler fordelt på tolv aktører. Nå kommer en ny ordning på plass. Fortsatt blir det bare 8000 sparkesykler i byen, med antall aktører reduseres kraftig.

Voi på førsteplass

I anbudet vekta Bymiljøetaten tre kriterier. Framkommeligheten i offentlige rom med ble vektlagt med 40 prosent, sikkerhet med 40 prosent og miljø med 20 prosent.

Voi kom på førsteplass i anbudsrunden. De hadde best lovnader om å sikre framkommelighet og sikkerhet i offentlige rom.

– Dette er et tilbud som tjener hele byen, ikke bare de som bruker elsparkesykkel. Sammen med kommunen vil vi finne de beste parkeringsløsningene, sier nordensjef i Voi, Christina Moe Gjerde, i en pressemelding.

Tier var selskapet som var best på miljø.

– Vi er utrolig stolte over å bli valgt som en av tre aktører som får tillatelse. Oslo går foran på reguleringer og stiller strenge krav. Aktørene må levere på sikkerhet, ryddighet og klima, sier Morten Askeland, norgessjef i Tier til DN.

Forstår ikke resultatet

Mange selskaper skal nå ut av byen. Blant dem er Ryde, som er overrasket over Bymiljøetatens vurderinger.

– Mange av våre tiltak særlig knyttet til sikkerhet ser ikke ut til å være nevnt i evalueringsrapporten. Dette punktet scoret vi nest best med 9,5 av ti i Trondheim, mens i Oslo får vi en betydelig dårligere score. Vi forstår ikke resultatet, sier en skuffet Ryde-sjef Tobias Balchen til AO.

Oslo kommune forventer å bruke 8,7 millioner kroner i året på å forvalte og kontrollere ordningen med elsparkesykler i byen, ifølge AO.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer