Elsparkesykkel nye regler

Disse reglene gjelder nå

Fra i dag har elsparkesyklister flere regler å forholde seg til.

NYE REGLER: Regjeringen innfører nye regler for bruk av elektriske sparkesykler. Foto: Geir Olsen / NTB
NYE REGLER: Regjeringen innfører nye regler for bruk av elektriske sparkesykler. Foto: Geir Olsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Elsparkesyklene er blitt veldig populære, og de er bra for mikromobiliteten. Samtidig er det en rekke utfordringer knyttet til bruken av dem. Derfor gjør vi nå noen endringer i regelverket for bruken av elsparkesykler, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) i forbindelse med fremlegging av de nye reglene for elektriske sparkesykler, som trer i kraft i dag 18. mai.

Regjeringen startet sommeren 2020 med arbeidet om en strengere regulering for elsparkesykler, og nå er elsparkesyklister nødt til å følge fire nye regler.

Ett av grepene er å innføre et forbud mot flere enn én person på ett kjøretøy. Både politi og Statens vegvesen får mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr, som er på 3000 kroner.

De nye reglene gir kommunene mulighet til å håndheve parkeringsovertredelser med parkeringsgebyr og opprette skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense og bruksforbud, som innebærer at kommunene kan innføre nattforbud.

I tillegg gjør regelverket det også klart at fotgjengere har prioritet på fortau.

Den øvre grensen ved passering av gående på gangvei, fortau eller gangvei er 6 kilometer i timen.

Dette er de nye reglene:

  • Kommunene får flere verktøy til å håndtere trafikale utfordringer med små elektriske kjøretøy. De får muligheten til å håndheve parkeringsovertredelser med parkeringsgebyr, og nye skilt som gir mulighet til å etablere lokalt fysisk skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense eller bruksforbud.
  • Det blir en tydeliggjøring av forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og både politi og Statens vegvesen får muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Gebyret er på 3000 kroner.
  • Det klargjøres at fotgjengere har prioritet på fortau ved at det blir presisert en øvre fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau eller i gangfelt.
  • Det klargjøres at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten.

Ikke promillegrense

Tre ting som ikke er en del av de nye reglene, er hjelmpåbud, aldersgrense og promillegrense.

Ettersom elektriske sparkesykler ikke klassifiseres som motorvogn i vegtrafikkloven, er de ikke omfattet av de samme reglene som for eksempel mopeder og biler, men overfor VG sier Hareide at regjeringen jobber videre med spørsmålet om promillegrense.

HERVÆRK: Da Edvard skulle leie en elsparkesykkel i Oslo, ble han overrasket. Video: Edvard Karijord. Reporter: Embla Hjort-Larsen / Dagbladet Vis mer

Per nå omfattes elsparkesyklister forbudet om at den ikke skal føre eller forsøke å føre kjøretøy når personen er i «en slik tilstand at han ikke anses skikket til å kjøre på en trygg måte».

I en spørreundersøkelse uført av Transportøkonomisk institutt (TØI) svarte 43 prosent at de har hatt promille ved kjøring av elsparkesykkel.

Jobber videre med regler

Klassifisering er også årsaken til at det ikke blir påbud om hjelp eller aldersgrense for elsparkesykler.

Samtidig gjør regjeringen det klart at det kan komme flere regelendringer før sommeren, og opplyser om at Stortinget jobber med lovforslag som kan gi kommunene rettslig grunnlag for å regulere utleie av elsparkesykler på offentlig grunn.

– Vi er enige med Stortinget i at det er behov for å presisere og tydeliggjøre det vi mener er gjeldende rett: At kommunene har adgang til å regulere utleie av elsparkesykler der virksomheten baserer seg på at elsparkesyklene parkeres på offentlig grunn, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (H).

SNUBLET: Blinde Lars Semmerud (55) snublet i en elsparkesykkel på fortauet i Oslo. - Jeg kjenner blodet i ansiktet. Video: Lars Semmerud / Facebook Vis mer
Background map overlay
Legg til ditt favorittsted Kartside

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer