Turbokylling

Dropper turbokylling

Den nettbaserte matvarekjeden Oda dropper såkalt turbokylling.

TURBOKYLLING: Bedre kjent som Ross 308. Bildet er fra en dansk produksjon som ifølge Anima ligner norske forhold. Foto: Anima.
TURBOKYLLING: Bedre kjent som Ross 308. Bildet er fra en dansk produksjon som ifølge Anima ligner norske forhold. Foto: Anima. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den nettbaserte dagligvarekjeden Oda skal utfase alle hurtigvoksende kyllinger. De vil innføre den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC) i løpet av 2023, og satser på å være klare i starten av 2024 i Norge, bekrefter Oda overfor Dagbladet.

Professor Runar Døving, sosialantropolog med mat som spesialfelt ved Høyskolen i Kristiania, mener forbrukeren ikke er godt nok informert.

- Folk kjøper etter pris fordi de ikke er godt nok informert. Ingen har vært i en kyllinghall og sett hvordan kyllingene faktisk har det, sier Døving.

KYLLINGHALL: Disse kyllingene er avlet for å vokse raskest mulig. Foto: Anima.
KYLLINGHALL: Disse kyllingene er avlet for å vokse raskest mulig. Foto: Anima. Vis mer

- Villig til å betale mer

Kommunikasjon- og bærekraftsdirektør Louise Fuchs i Oda sier at de satser hardt på å utfordre på pris, kvalitet og bærekraft.

- Vi vil heve minimumsnivået for dyrevelferd, og utfasing av turbokylling har betydning for én million kyllinger hos oss, sier Fuchs.

Professor Døving mener at en kylling blir sett på som en ting framfor et liv.

- Når du spør forbrukere om de vil ha kjøtt fra systematisk plagede kyllinger eller fra kyllinger som har sett lyset og har hatt et greit liv, svarer de fleste alternativ to og er villig til å betale mer, sier Døving.

Meningsfull endring

Dyrevernsorganisasjonen Anima har vært en pådriver til kyllingendringen.

- Vi har vært i dialog siden i fjor, og denne avgjørelsen er et godt steg i riktig retning, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima, til Dagbladet.

- Dyrevelferd lå høyt på agendaen. Anima har vært en positiv pådriver. De gjør det enkelt å forstå hvorfor dette er viktig.

- Opplevde dere press fra Anima?

- Vi opplevde det ikke som et press, men det passet godt inn med det vi ønsker å få til innenfor bærekraft, sier Fuchs.

Kampanjelederen i Anima mener det er en meget betydningsfull endring, også selv om nivået ikke er helt oppe på økologisk.

- Ideelt ville økologisk kylling vært bedre, men det er ikke alltid mulig. Dette er en ny minimumsstandard, sier Fjeldberg.

Tidligere har blant annet Rema 1000 tatt samme kylling-grep.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer