Samlekategorien var ny på Stiftelsen Elektronikkbransjen sin salgsstatistikk i fjor og kalles mikromobilitetsprodukter. I de første seks månedene av 2019 ble det solgt rundt 30.000 enheter.
– Det er solgt rundt 100.000 av disse produktene hittil i år, og da er det snakk om både de enklere produktene som hoverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Veksten har skjedd parallelt med økt oppmerksomhet rundt elsparkesykler og at flere aktører har etablert seg med utleievirksomhet, særlig i Oslo.
Elsparkesyklene har blitt et omdiskutert tilskudd i norske bymiljøer og en spørreundersøkelse fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring viser at 1 av 2 nordmenn ønsker å forby bruk av uteleie-elsparkesykler på nattestid.
1 av 4 sier de ønsker totaltforbud.
Det er to år siden elsparkesykler og selvbalanserende kjøretøy ble sidestilt med sykler - og dermed med de samme trafikkreglene som gjelder for syklister på tråsykler.
Siden den tid har det ikke manglet på utfordringer med den nye trafikantgruppen på mange måter: Ulykker, branner, ulovlige sparkesykler som går i 100 kilometer i timen - og kaos med tanke på utleie-sparkesykler som skaper hindringer og trøbbel i gatene.
