I høst testet Tine ti tusen melkekartonger med nye korker.
Nå lanserer selskapet snart flere drikkeprodukter med hengslet kork, melder Margrete Holm Rogne i Tine til DinSide.
- Innen juli 2024 skal alle våre aktuelle produkter over på hengslet kork. Vi er i gang med den siste store testen på Østlandet i disse dager, og fra uke 12 (og 16) lanserer vi flere drikkeprodukter med hengslet kork, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

Har eksplodert
- Stort miljøansvar
Videre forklarer Rogne hvorfor den originale korken byttes ut.
- Tine er en av Norges største brukere av emballasje, derfor har vi også et stort miljøansvar. Vi vil unngå at unødvendig plast og emballasje havner i naturen. Ved å feste korken på kartongen unngår vi at korkene kommer på avveie, og vi imøtekommer EUs plastdirektiv for engangsartikler.
Hun fortsetter:
- Vi har vært opptatt av å komme i gang med arbeidet så raskt som mulig, for å sikre en best mulig løsning. Vi lever av naturen, og all innovasjon som kan redusere omfanget av plastavfall i naturen, kommer miljøet til gode.
Tine er overbevist om at folk støtter tiltaket.
- Vi ønsker å gå i bresjen for mer miljøvennlige løsninger, og er samtidig opptatt av å treffe med løsningene vi velger. Vi vil være ute i god tid med å implementere endringene i SUP-direktivet, som alle aktørene i markedet må følge.

Slakter Cola-kork
- Få negative tilbakemeldinger
I høst lanserte Coca-Cola en liknende kork på sine brusflasker, som førte til en rekke reaksjoner i sosiale medier.
- Du kjenner det virkelig i hånda når du åpner den. Det er som spiker, fortalte en misfornøyd Cola-drikker til DinSide.
Men Tine har ikke opplevd den samme kritikken.
- Det har vært få negative tilbakemeldinger på testene vi har kjørt. Vi vet at det kan være litt uvant i begynnelsen, men konseptet med kork som er festet, begynner å bli kjent blant mange. Det grønne skiftet er uansett noe vi alle må jobbe sammen om for å drive fram endringer i fellesskap.