Diplom-Is har gjort det til en tradisjon å relansere iskremer som har gått ut av produksjon. I fjor var det Kjempe-yes, fra tidligere Drammen is, som returnerte i frysedisken, i år er det en annen populær pinneis som vender tilbake.
Diplom-Is var litt hemmelighetsfulle da DinSide ringte onsdag formiddag etter vi hadde fått tips om at tuttifrutti-isen Sitting er tilbake i frysedisken, men det tok ikke mange minuttene før de ringte opp igjen for å dele om nyheten som allerede hadde begynt å spre seg i sosiale medier.
Den er tilbake
For iskremprodusenten hinter nemlig veldig på sine Facebook-sider om hvilken is som vender tilbake, og hemmeligheten blir vanskeligere å holde på når Instagram-siden Butikknytt avslører at isen allerede er ute i butikk.
Marie Ellestad, direktør for strategi og kommunikasjon i Diplom-Is, bekrefter overfor DinSide det vi allerede vet:
- Nordmenn elsker is, og vi merker enormt engasjement rundt våre nyheter. Dette er fjerde året vi relanserer en gammel is-klassiker, og nå kunne vi ikke holde igjen Sitting lenger. Etterspørselen har vært enorm, sier Ellestad.
Gjør endringer
Isen, som først ble lansert i 2008 og som ble tatt ut av produksjon i 2015, har endret både design og navn siden sist den var på markedet.
Observante iskremelskere har kanskje lagt merke til at navnet, men også forpakningen er blitt oppdatert. Tidligere het pinneisen «Sitting bull» og forpakningen hadde bilder av to figurer.
2023-versjonen heter «Sitting Original» og gutten med nord-amerikansk urfolksdrakt er borte.
- Hvilke vurderinger ble tatt når det gjelder endring av design?
- Sitting lanseres under Diplom-Is-merket, og det var derfor helt naturlig for oss å ta designet inn i det gule universet til Diplom-Is. Vi har også ønsket å bevare gjenkjenneligheten med det blå og hvite. Så er det slik at tidene har endret seg siden iskremen var på markedet sist. Vi satte derfor i gang en grundig evaluering av designet og navnet, som med dagens øyne framstiller stereotypier som vi ikke ønsker å bidra til å opprettholde, forteller Ellestad.

Selskapet har tatt en full gjennomgang for å evaluere konseptet, og Ellestad legger til at de ikke ønsker å krenke eller utnytte minoriteter i markedsføringen.
- Derfor har vi valgt å oppdatere iskremens navn og design.
Derfor ble det Sitting
Som nevnt over, er dette fjerde året Diplom-Is relanserer en gammel is. I år falt altså valget på Sitting.
– Hvorfor ble det Sitting i år?
– Kort fortalt lytter vi til folket. Det er en stor gjeng med Sitting-entusiaster der ute som i flere år har ønsket seg et gjensyn med “tuttifrutti-isen”. De siste åra har mange etterlyst klassikeren på sosiale medier etter at iskremen forsvant fra isdisken, forteller hun.
Faktisk er det opprettet en Facebook-gruppe med flere tusen medlemmer, det er satt i gang underskriftskampanjer og folk har kontaktet Diplom-Is direkte med jevne mellomrom.
– Sitting Original har fulgt både Kræsj Pink, Drillo-isen og Kjempe Yes hakk i hæl i popularitet, så nå kunne vi ikke lenger holde tilbake denne etterlengtede klassikeren, sier Ellerstad.
Hvilken variant som returnerer til frysedisken i 2024, er for tidlig å si, men Ellerstad forteller at Poppin Candy, Gulliver og Splitt er blant de mest ettertraktede blant norske iskremspisere.