Influenser Oskar Westerlin har skapt bollebonanza denne uka, med lanseringen av sin nye «trippel sjoko»-bolle.
Vellykka markedsføring i sosiale medier har gjort at bollene rives vekk i butikkene til NorgesGruppen, altså Kiwi, Meny, Spar, Joker, Nærbutikken og Bunnpris.
Som det ofte blir med utsolgte varer, ser noen også sitt snitt til å tjene en ekstra slant på desperate bollespisere ved å legge de ut til vesentlig høyere pris på Finn.

400 kalorier per bolle
Mens Oskar Westerlin og NorgesGruppen ler hele veien til banken, går ikke lanseringa helt upåaktet hen.
Ernæringsfysiolog Maja Skogstad forklarte til Dagbladet at hun er kritisk til at et slikt produkt markedsføres mot barn og unge på blant annet TikTok. Som «trippel sjoko»-bolle inneholder den, kanskje ikke overraskende, 400 kalorier.

Ny lansering slaktes: - Utnytter sårbar gruppe
Inneholder palmeolje
I sosiale medier er også flere kritiske til at bollene inneholder den kontroversielle ingrediensen palmeolje.

På butikken møter vi Mari Hammer som har kjøpt med en bolle til dattera si. Hun forteller at hun ikke var klar over at det var palmeolje i bollen.
- Jeg prøver å unngå det, men er ikke fanatisk. Men jeg tenker ikke mye over det og sjekker ikke før jeg handler, forteller hun til DinSide.

- Dessverre
- Bollene inneholder dessverre palmeolje. Det er dessverre en utfordring å alltid finne alternativer uten palmeolje, vi har prøvd og jobber fremdeles med å få frem ett palmeoljefritt alternativ, sier Gry Thomsen i Bakehuset AS til DinSide.
Det samme sier Cecilie Sørum Eriksrud, sjef for Max Social, som representerer Oskar Westerlin:
- Det er vanskelig å finne gode alternativer uten palmeolje for mange matvareprodusenter, Bakehuset som produserer Oskars bolle inkludert. Bakehuset jobber kontinuerlig for å forsøke å finne bedre alternativer, slik at de så raskt det er mulig kan produsere gode palmeoljefrie produkter, sier Eriksrud.
På spørsmål om det var såpass viktig og hast med en bollelansering for Westerlin at det ikke var aktuelt å finne et alternativ før produktet ble lansert, ber hun oss snakke med Bakerhuset.
Thomsen i Bakerhuset svarer at de har jobbet lenge med å finne alternativer.
- Men som du sikkert kjenner til fra før så er dette en utfordring. Vi ønsker så langt som mulig å lansere varer uten palmeolje, skriver hun i en e-post og legger til:
- Det er i dagligvare tre lanseringsvinduer, og vi valgte å lansere nå i uke 8 med den best tilgjengelige råvaren vi har. Det er kun palmeolje i én av råvarene, og palmeoljen vi bruker er sertifisert. Vi jobber fremdeles med å finne et palmeoljefritt alternativ.

Brukes igjen
DinSide har ved flere anledninger skrevet om at den utskjelte palmeoljen er tilbake i flere produkter. Dette har skjedd fordi det er mangel på solsikkeolje på grunn av krigen i Ukraina.
Alle de store dagligvareaktørene har sett seg nødt til å benytte seg av palmeolje igjen i utvalgte produkter.
For noen år siden stormet det rundt Freias påskeegg. Den gangen var det Sophie Elise som stod i bresjen for kritikken mot bruken av palmeolje.
DinSide har forsøkt å en uttalelse fra Sophie Elise, men har ikke lykkes å komme i kontakt med influenseren.