Denne uken kommer hundrevis av nye produkter i butikk. De aller fleste varianter av gamle produkter som går under radaren, noen nyheter blir møtt med stormende jubel - mens andre møter sterk kritikk.
I den siste gruppen finner vi en ølnyhet fra Aass bryggerier. De har lansert Energiøl, en kombinasjon av øl og energidrikk.
Konseptet er ikke nødvendigvis radikalt, utblandet øl, som radler, clara eller shandy, har vært populært de siste årene, men det nye ølet får sterk kritikkk, melder TV 2.
Årsaken er blant annet koffeininnholdet. En boks energiøl inneholder 50 milligram koffein. Tilsvarende mengde energidrikk inneholder rundt 150 gram, mens kaffe inneholder fra 250 milligram.
- Jeg tenker at dette produktet appellerer til en målgruppe som gjerne konsumerer store mengder alkohol når de drikker. Markedsføring av et sånt produkt mot en ung aldersgruppe kan derfor være problematisk, sier ernæringsfysiolog Marte Ulltang til TV 2.
I tillegg kan koffein til dels skjule alkoholens effekt, slik at en drikker mer enn en kanskje ellers ville ha gjort - og, kanskje verst: Det nye ølet kan Svaappellere til ungdom som ikke er gamle nok til å drikke alkohol.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger