Test av el-lastesykler

Fem el-lastesykler - store forskjeller

Testtaperen får trekk for dårlige kjøreegenskaper og bremser, ifølge Naf.

TESTET: Sammen med sin tyske søsterorganisasjon ADAC har Naf testet fem elektriske lastesykler. Foto: Naf
TESTET: Sammen med sin tyske søsterorganisasjon ADAC har Naf testet fem elektriske lastesykler. Foto: Naf Vis mer
Publisert

Du har kanskje sett dem en tidlig morgen eller ut på ettermiddagen?

Elektriske sykler med tre hjul og lastemuligheter foran på sykkelen, gjerne manøvrert av mor eller far, og lastet med barn på vei til barnehage eller skole.

Det er nemlig et voksende marked for slike el-lastesykler i Norge, spesielt i de store byene har lastesykkelen erstattet bilen på hverdagsreisene.

Nå har Norges Automobilforbund (Naf), sammen med sin tyske søsterorganisasjon ADAC, testet fem elektriske lastesykler, og testresultatet viser stor variasjon i kjøreegenskaper.

Det krever øvelse å mestre en tung lastesykkel, og kjøreegenskaper, drivsystem og motor, bremser og sikkerhet, håndtering og komfort, samt miljøgifter ble testet av Naf.

Lenger ned i saken får du oversikt over modellene som er testet og kommentarer på hver enkelt el-lastesykkel - testen i sin helhet finner du på Naf.no.

LADING: Her får du sju tips til lading av elsykkel-batteriet. Video: Martin K. Størbu Vis mer

Best på kjøreegenskaper

Best i testen er lastesykkelen fra Chike. Testerne ble overbevist av kjøreegenskapene, de gode alternativene for transport av barn og de godt utstyrte komponentene.

Men også denne modellen fikk dårlige tilbakemeldinger på håndtering etter første testtur, noe som understreker at det krever øvelse å håndtere lastesykkelen på en trygg måte.

VINNEREN: Denne el-lastesykkelen fra Chike vinner testen. Foto: Naf
VINNEREN: Denne el-lastesykkelen fra Chike vinner testen. Foto: Naf Vis mer

... dårligst på bremser

Bremsing på ujevnt underlag ser ut til å være en svakhet for trehjuls lastesykler generelt. Det gjelder særlig i høyere hastigheter hvor de to forhjulene vingler.

Alle syklene, bortsett fra Vogue-sykkelen, klarer likevel bremsetestene bra.

Vogue Carry 3 kom nemlig sist i bremsetesten i laboratoriet. Selv om denne lastesykkelen er utstyrt med skivebremser, når ikke sykkelen den minimale retardasjonen som kreves under gjeldende DIN79010-standard.

TAPEREN: Sykkelen Vogue Carry 3 kommer dårligst ut i testen. Foto: Naf
TAPEREN: Sykkelen Vogue Carry 3 kommer dårligst ut i testen. Foto: Naf Vis mer

Den beste og verste el-lastesykkelen

Chike er den av lastesyklene i testen som oppleves nærmest en vanlig sykkel i kjøreegenskaper, med styring ved hjelp av vektbalanse.

Den får god score på kjøreegenskaper med god og rask respons, og den har også gode bremser. I tillegg får syklisten bra komfort, og Chike gir best lys av alle syklene i testen. Barna er svært godt beskyttet og blir transportert behagelig.

Chike-sykkelen er mindre og smalere enn de andre syklene i testen, og har kun lagringsplass til barna. Fordelen er at den tar mindre plass å parkere og at den er lettere å håndtere.

Testresultatene oppsummert

Sykkel Pris Kommentar
Chike e-kids48 000 kronerMindre og smalere enn de andre syklene i testen, og har kun lagringsplass til barna, men tar mindre plass å parkere.
Butchers & Bicycles MK1-E Automatic75 000 kronerDen dyreste av lastesyklene i testen, men dette er et merke med høy kvalitet med en kraftig Bosch CX-motor og med vedlikeholdsfritt beltedriftsystem.
Nihola e-Family54 000 kronerKan være vanskelig å kjøre uten last, men bedrer seg betraktelig når sykkelen lastes.
Babboe Go-E3249 euroTestpanelet syntes sykkelen fra det Nederlandske merket Babboe var en av de kuleste syklene, men modellen Go-e fikk bare middels score totalt i el-lastesykkeltesten.
Vogue Carry 32950 euroTaperen i el-lastesykkeltesten, får trekk for kjøreegenskapene og dårlige bremser.

Testtaperen, derimot, får trekk for dårlige kjøreegenskaper og bremser. Den oppleves som treg og vanskelig å styre. På flatt asfaltunderlag oppleves den som enkel og stabil, men i likhet med Babboe-sykkelen, må syklisten lene seg til siden for å kunne sykle beint fram i nedoverbakke. I oppoverbakke fungerer sykkelen bra, men girskifte er vanskelig når sykkelen er lastet.

Vogue Carry 3 får også lav score totalt i testen på grunn av dårlige resultater i bremsetesten. Bremsene klarer ikke minimumskravene i testen som er gjort i laboratoriet, og testerne opplevde også at bremsene nøkket ukontrollert, selv etter flere forsøk på justering av bremsekablene.

Og Vogue har også de dårligste lysene i forhold til de andre syklene, og batteriet har lang ladetid.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer