Dyreparken i Kristiansand

Fikk ikke betale kontant

Familien Fjeldberg er blant fortvilede familier som har opplevd å ikke kunne betale med kontanter i Dyreparken i Kristiansand denne sommeren.

SKUFFET: Storm Fjeldberg (12) (b.f.v), Loke Fjeldberg (14), Tor Fjeldberg (6) (f.f.v.) og Ronja Fjeldberg (8) hadde gledet seg til å bruke egne penger i dyreparken. Det gikk ikke. Foto: Privat
SKUFFET: Storm Fjeldberg (12) (b.f.v), Loke Fjeldberg (14), Tor Fjeldberg (6) (f.f.v.) og Ronja Fjeldberg (8) hadde gledet seg til å bruke egne penger i dyreparken. Det gikk ikke. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I mange år har Dyreparken i Kristiansand vært en ettertraktet feriedestinasjon for barnefamilier fra hele landet. Etter coronapandemien opplever nå familier at de ikke lenger fått benyttet seg av ønskede betalingsmidler som de har fått gjort tidligere.

Da familien Fjeldberg dro til dyreparken på lørdag, gledet de seg til å endelig handle for ferie- og ispengene de hadde fått fra besteforeldre og kjente.

- Da vi kom til Dyreparken på lørdag ble vi fire som ikke har bankkort som hadde fått ferie- og ispenger fra besteforeldre og kjente veldig skuffet over å bli avvist igjen og igjen. Det er ikke like stas å få mamma og pappa til å kjøpe små ting som is, forteller Loke Fjeldberg (14).

Kun i noen butikker

Barna prøvde blant annet å betale med kontanter i disse butikkene: Olivers Krambod, Den Sleipe Kråkebolle, Tang og Tare, Laumanns Lager, Tigerbutikken, SOKO suvenir og Den Hemmelige Gullskatten.

På Dyreparkens hjemmesider opplyser de per 26. juni 2022 at det er mulig å handle med kontanter på følgende utsalgssteder sommeren 2022: Gjesteservice, Rubbel og Bit, Eventyrskogen, KuToppen butikk, Laumanns Lager, Ankeret og Under Brygga.

Foto: Skjermdump/Facebook
Foto: Skjermdump/Facebook Vis mer

God respons

Dermed la mamma Linda Marie Fjeldberg en post ut i Facebook-gruppen «Tips og erfaringer i dyreparken»:

- På grunn av innlegget mitt på Facebook fikk vi tips om ett påfyllingskort man kan skaffe i gjesteservice, dette kortet kan fylles med kontanter og brukes i Dyreparken, så får man resterende tilbake når man forlater parken men noen mente at det ikke funker på alle utsalgssteder, men vi har ikke prøvd dette selv enda, forteller mor Linda Marie Fjeldberg.

Hun forstår at det har vært mindre bruk av kontanter etter pandemien, men syntes det er kjedelig at det vedvarer.

- Våre tanker rundt dette er at det var fullt forståelig under pandemien, men dumt nå. Mye av gleden med egne penger forsvinner og friheten til en liten tass på seks år som skal kjøpe isen sin selv blir borte, forteller hun.

Kommentarene på posten lot heller ikke mente på seg. Mens noen mener at Dyreparken ikke har lov å nekte kontanter, forteller andre at de har hatt god erfaring med de øvrige betalingsløsningene.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Skuffet

Skuffelsen var også stor da Mathilde Alfsen-Ravnåsen (8) skulle kjøpe en drikkeflaske for sine egne penger rett før de skulle dra fra parken. Hun gikk inn i den store butikken på utsida av parken.

- Hun gikk til kassen alene for å betale med hundrelappen sin. Der fikk hun beskjed om at hun ikke kunne betale med kontanter, forteller mor Hege Alfsen Johnsen.

Mathilde Alfsen-Ravnåsen (8) og mamma Hege Alfsen Johnsen er fortvilet over å ikke få kunne betale med kontanter i Dyreparken. Foto: Privat
Mathilde Alfsen-Ravnåsen (8) og mamma Hege Alfsen Johnsen er fortvilet over å ikke få kunne betale med kontanter i Dyreparken. Foto: Privat Vis mer

Mathilde fortalte dette til moren sin.

- Hun var veldig skuffet og syntes det var veldig rart. Det endte med at jeg betalte drikkeflaska med bankkort, sier hun og legger til at også lillebroren Ailo (7) opplevde det samme.

Johnsen forteller at barna syntes det var veldig kjedelig og dumt.

- Barna sier selv at de vil bruke kontanter for å lære til de blir store. Barna får ofte kontanter for at de skal lære og få bedre forståelse av verdien av de ulike sedlene og myntene. Vi mener det er veldig dårlig av parken når kontanter fremdeles er et godkjent betalingsmiddel i Norge, forteller hun.

Parken er i utgangspunktet kontantfri

DinSide tok kontakt med Dyreparken og fikk dette svaret per mail:

- Hva tenker dere om at foreldre virker frustrert over at det er vanskelig å betale kontant i parken deres?

- Vi har forståelse for frustrasjonen og vi jobber alltid for at gjestene våre skal ha en god opplevelse når de besøker oss, samtidig så mener vi at vi har løsninger som fungerer. Vi tar tilbakemeldingene til oss og ser at vi kan bli bedre på å kommunisere vår praksis slik at gjest ikke opplever å ikke få handlet det de ønsker, forteller Anniken Bjørnstad Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Dyreparken.

- Hvilken praksis har dere for kontantbetaling i parken?

- Parken er i utgangspunktet kontantfri (vipps, betaling i app, kort, gavekort, Superbånd eller faktura), når det er sagt så har vi muligheter til å ta imot kontanter som kan lastes opp på et gavekort eller et betalingsbånd, restsummer utbetales igjen ved avreise. Utover dette har vi utvalgte butikker og kiosker hvor man kan betale med kontanter.

Når det gjelder besøket på Laumanns Lager så er dette en butikk som har en kontantkasse. Det er derfor synd at gjest opplevde at de ikke fikk bruke sine kontanter der. Det er flere utsalg i butikken og vi vil sørge for at våre ansatte hjelper gjest til riktig kasse.

Vi har basert vår praksis på et svar Forbrukerrådet ga i begynnelsen av 2020, hvor det ble det uttalt følgende:

«Justisdepartementet åpnet opp for at disse bestemmelsene (finansavtaleloven § 38) ikke skal tolkes så strengt som ordlyden tilsier. Lovens bestemmelser kan fravikes dersom selgeren har et annet gratis betalingsmiddel som forbrukeren kan benytte seg av. Dette kan for eksempel være en gratis faktura eller gratis betaling via en mobilapp.»

- Vi tilbyr gratis innbytte av kontanter i gavekort som kan brukes på alle våre utsalgssteder i tillegg har vi flere steder hvor man kan kjøpe kontant, forteller Schjøtt.

Til dette svarer Forbrukerrådet i en mail:

- Dyreparken har begrunnet sin praksis med en uttalelse jeg ga i en annen forbindelse i 2020 og de tolker uttalelsen for langt etter mitt syn, forteller Jorge B. Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet.

Ettersom Dyreparken selger varer over disk, bør kunden ifølge Forbrukerrådet ha lov til å betale med kontanter.

- Dyreparken må ta utgangspunkt at barna i dette tilfellet ønsket å kjøpe varer over disk, og ved varesalg over disk gjelder hovedregelen om at kunden har rett til å betale med kontanter. Det følger av en tolkningsuttalelse fra Justisdepartementet fra 2013, sier han og fortsetter:

- Vår erfaring er at det går an å etablere betalingsordninger som gjør det mulig å betale på annet vis enn med kontanter, uten at det medfører vesentlige ulemper for forbruker. Vi forstår det slik at Dyreparken har laget slike ordninger for de som besøker parken, men at rutinene sviktet akkurat denne gangen.

Anniken B. Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Dyreparken svarer til Forbrukerrådets kommentar:

- De sju største stedene i Dyreparken har kontantløsning. Disse har fullsortiment, lengst åpningstid og korte avstander fra utsalgssteder som ikke tar imot kontanter. Vi mener at vi er innenfor lovens krav og rimeligheter, og at tilbudet vårt er tilstrekkelig for gjest.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer