Truls Svendsen og Eyvind Hellstrøm har hatt suksess med med flere TV-serier og ei kokebok. Nå vil de fylle opp vinbegeret vårt, og det ser det ut som om de kommer til å lykkes med, skal vi tro selskapet som distribuerer selskapets nye vin.
I mars lanserte duoen rødvinen Toscana Rosso på kartong, i polets bestillingsutvalg.
- Det har vært en salgssuksess uten like, forteller Marianne Tyldum, «vinaktivist» i Rebel Group, som distribuerer vinen i Norge.
- Vi la ut 3000 bag-in-bokser for bestilling, og ble utsolgt på et par dager, sier Tyldum til DinSide.
104 av rundt 300 Vinmonopol bestilte den inn i sitt sortiment, men etter få uker var det bare en håndfull pol som hadde kartongen på lager.
I neste runde fikk de inn 1500 kartonger, og etter to timer var alle bestilt, ifølge importøren.
- En braksuksess for et produkt som lanseres i bestillingsutvalget! Denne fløy ut av lageret vårt fortere enn vi kunne ha forestilt oss, sier Tyldum.
- Veldig kult
Truls og Hellstrøm er opptatt med innspilling av nye prosjekter disse dager, men har likevel tid til å juble litt over salget i pausene.
- Veldig kult at den allerede nå er utsolgt, men aller best er det at det ser ut som at de som kjøper vinen liker den veldig godt! Tilbakemeldingene har vært strålende, skriver Truls Svendsen i en e-post til DinSide.
Duoen har smakt seg gjennom en rekke viner på jakten etter den perfekte blenden. Sangiovese er den klassiske toskanske druen, men det måtte en fransk druetype, merlot, til, før de var fornøyd.

- Du kan ikke smake forskjell på vin
- Vi jaktet på rett kombinasjon i over et år, og etter hvert mente Eyvind at vi måtte øke mengden merlot, opp til 30 prosent, og da satt den som en kule! sier Truls.
Truls og Hellstrøm har sikret seg et par kartonger selv, men det er ikke dem som har tømt lageret. Forrige uke sto det en kartong på hylla til Truls, mens Hellstrøm hadde sikret seg to.
Utplukket
Vil du sikre deg en smak av den nye vinen, kan det lønne seg å snu seg rundt. Det er ikke lenger mulig å bestille levering, og i hovedstaden er det bare Lambertseter-polet som har noen kartonger igjen.
Om runde to flyr like raskt ut av hyllene som den første leveringen, skal det likevel fylles på mer.
- Neste levering blir på 5-6000 kartonger, sier Tyldum.
De skal ha vært på plass rundt påske.
Den nye vinen
Truls & Hellstrøm er ikke de eneste kjendisene som har satt navnet sitt på en vinkartong eller -flaske. Og til tross for det elleville salget er det et godt stykke igjen til de når kjendistoppen.
I fjor solgte vinmonopolet mer enn en million liter Wongraven Morgenstern Riesling, og dette er bare én av vinene til Satyricon-vokalist Sigurd Wongraven. Med mer enn en million liter solgt, ligger rieslingen på femteplass på bestselgere av all vin i 2022. Rødvinen hans Alleanza Langhe Rosso har solgt mer enn en halv million liter, og havner på 17-plass på bestselgerlista.
Designerne Arne og Carlos' Rød Hyggevin er neste kjendisvin på lista, og denne vinen er oppført to steder på lista, med til sammen 420 000 liter.
Komiker Morten Ramm har gjort suksess og vunnet flere priser med sin Dramm lakris og chili, som ligger på 57. plass på bestselgerlista med mer enn 50 000 solgte liter.
Thor Heyerdahl Pioneer druebrennevin havner hakket lenger ned på bestselgerlista for brennevin med mer enn 43 000 liter og så dukker Brimi opp med Vianvang Dram, som har solgt mer enn 12 000 liter, et par hundre liter mer enn Hellstrøms Aquavit.