Elsparkesykkel

Foreldre kan få svi

Det vanker forelegg om barnet kjører elsparkesykkel.

BOT: Du kan få bot om du lar barnet kjøre elsparkesykkel. Foto: Geir Olsen/NTB
BOT: Du kan få bot om du lar barnet kjøre elsparkesykkel. Foto: Geir Olsen/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Som kjent trådte de nye reglene for kjøring av elsparkesykler i kraft fra og med onsdag. I de nye reglene, blir doningene omklassifisert fra sykkel til motorvogn, noe som blant annet betyr at lappen kan ryke dersom man kjører med promille.

Aldersgrense

Et annet viktig aspekt er at det nå er en nedre aldersgrense på 12 år for å kjøre elsparkesykler. Personer under 15 år, kan ikke straffes i Norge, men dersom politiet stopper barn på elsparkesykler, kan det gå ut over foreldrene.

- Foreldre eller andre over 15 år, og som har rådighet over motorvognen, skal forvisse seg om at den som de lar bruke denne fyller vilkårene. Det betyr i praksis at dersom foreldre eller andre over 15 år overlater denne til en som er under 12 år (eller som er ruset), risikerer man straff dersom man har utvist uaktsomhet, forklarer fagdirektør Runar Karlsen i Politidirektoratet i en e-post til DinSide.

Han opplyser videre at eier av kjøretøyet vil kunne få et ordinært forelegg, dersom saken gjelder at mindreårige har kjørt.

- Dersom fører er ruset vil straffen for de som overlot motorvognen følge straffereglene i vegtrafikkloven.

Han påpeker samtidig at sakene vurderes av påtalemyndigheten etter en konkret vurdering i den enkelte sak, og etter anmeldelse fra politiet.

Hva angår hjelmpåbudet for barn opptil 15 år, forklarer Karlsen at politiet vil vurdere å stanse kjøringen og gi veiledning om lovkravet.

Mopedkrav

Det er også innført krav om promillegrense på 0,2 for kjøring av elsparkesykler. Dette håndheves på samme måte som med bil, med for eksempel kontroller, der man vil måtte blåse i alkometer.

Straffenivået er imidlertid noe mildere, slik reglene er for kjøring med moped (tapsforskriften § 3-12), der det heter at, det i formildende retning skal legges vekt på at føringen fant sted med moped.

- Det betyr i praksis at tapsperioden settes noe lavere enn den ville ha blitt satt med tilsvarende kjøring med samme rus og med bil. Det skyldes at små elektriske motorvogner har et lavere skadepotesialet enn en personbil, forklarer Karlsen.

Ulike utfordringer

Dette blir en ny oppgave for politiet, og må prioriteres av hvert enkelt politidistrikt. Han poengterer at utfordringene er ulike mellom politidistriktene, og viser til at ulykkesstatistikkene tydelig viser at den største utfordringene er knyttet til kvelder og helger i de største byene.

- Vi forutsetter at dette følges opp av de enkelte politidistrikt på en hensiktsmessig måte. Politikontroller er et effektivt tiltak for å redusere antallet alvorlige trafikkulykker med hardt skadde og drepte. Og ruspåvirket kjøring er årsak til altfor mange alvorlige ulykker hvert år.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer