- Det er ikke dette jeg forventer når jeg kjøper en pizza ute, sier Lene Berg Solbu til Dagbladet.
Minnet om Grandiosa
Etter at hun hadde bestilt en pizza av typen «parma» på restauranten Kompis i Orkanger, gikk det enda 40 minutter før venninneparet fikk servert det etterlengtede måltidet.

Advarer mot dette!
Da pizzaen endelig kom, undret hun seg over pizzaens visuelle og smaksmessige likheter som sto svært nær frossenpizzaen Grandiosa.
- Dette kommer jeg aldri til å glemme, understreker hun overfor Dagbladet.
NRK omtalte måltidet først.
Foruten ekstra parmaskinke, rucola og parmesan, var både bunnen og det øvrige fyllet urovekkende likt det man finner på klassikeren i frysedisken.

- Jeg kjente det med en gang, sier hun til NRK, med tydelig henvisning til frossenpizzaen.
Bekreftet mistanken
Maten måtte fortæres fort, og hun hadde liten tid til å fundere over den noe underlige pizzaen.
På vei ut skal hun likevel ha forhørt seg i kassa om det, etter noe usikkerhet, faktisk var en Grandiosa hun hadde fått servert.
Der fikk hun et tydelig «ja», hevder hun, og påstår overfor statskanalen at vedkommende syns det var ubehagelig å innrømme feiltrinnet.
- Topper kaka
Restaurantfestlighetene kostet henne hele 260 kroner, hvorav 25 tilkom ekstra som følge av glutenfritt alternativ.
- Glutenfri mat er dyrt, men Grandiosa med litt topping for 260 kroner. Det topper kaka, raser hun til NRK.
For opplysningens del koster en glutenfri Grandiosa 89,00 kroner hos ODA per 20.10.23.
Hun forteller at hun heller ville dratt et annet sted dersom hun på forhånd visste at de ikke hadde glutenfri bunn.
Kompensasjon
I etterkant har hun blitt tilbudt et gratis måltid av Kompis, som for øvrig disponerer 14 restauranter i Norge.
- Jeg ser på det hele som litt komisk etter alt oppstyret og mediedekningen det har fått, sier hun da Dagbladet slår på tråden.
Kjedeleder i Kompis, Eigil Almenning, vedgår overfor NRK at det ikke er deres originale bunn som er blitt brukt, men at han samtidig ikke ønsker å spekulere i det opprinnelige opphavet.
- Vi vil følge det opp. Det ser ut som at våre retningslinjer ikke er blitt fulgt og at det har blitt gjort innkjøp utenfor de innkjøpskanalene vi har, sier Almenning.