- Hele 69 prosent av de som har lastet ned appene gir uttrykk for en generell bekymring for eget personvern, mens 65 prosent mener at appene fører til at matvarekjedene vet mer om dem og deres husstand enn tidligere, sier Lisbet Berg, forsker ved Forbruksforskningsinstituttet (SIFO).
Dette viser funn fra Forbrukertrender 2017, og det er appbrukerne med barn, høy inntekt og utdannelse som er de mest bekymrede.
- Persondata er nødvendig for drift
Rema 1000, som lanserte Æ-appen i januar, forstår at kundene kan være bekymret for at personopplysninger kan misbrukes.
- Vi er ekstra påpasselig med å legge oss på en mest mulig restriktiv linje hva gjelder lagring og bruk av personopplysninger, sier Ann-Kristin Pettersen, informasjonssjef i Rema 1000.
Pettersen sier at fordelsappen deres lagrer persondata som er nødvendig for teknisk drift og vedlikehold av IT-systemene. Dette er data som logg over dine pålogginger i Æ-appen, handlehistorikk og kortnummer. Mobilnummer er kun nødvendig for å logge inn i appen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger