- Barna får ikke drikke energidrikk, så det måtte jeg sjekke. Dama som sto i butikken sa at det var en vitamindrikk. Så det er ingen farlige ingredienser, men det hadde vært billigere å kjøpe en Cola, sier pappa Ørjan Marakatt Bertelsen.
Han og sønnen Martin (12) hadde vært på helgetur i Tromsø, da sønnen så på TikTok at vitamindrikken Prime selges på kjøpesenteret.
- Skal jeg være ærlig syns jeg det er fullstendig galskap, sier Bertelsen til Dagbladet.
Han tenker det er en god ting at TikTok skal innføre begrensninger for barn.
- Det dukker jo opp så mange nye trender av det ene og det andre på nett, sier han.
Blodpris
Ifølge VG selges ei flaske for mellom 130 og 190 kroner hos aktørene. Totalt kostet kjøpet far og sønn opp mot 380 kroner, altså 190 kroner per flaske på 500 ml.
- Hva tenker du om prisen?
- Det er horribelt. Jeg skulle jo funnet opp en drikk selv, sier Bertelsen spøkefullt.

Sønnen Martin sier seg enig i at prisen er høy, men forteller den er populær i vennegjengen.
- Da jeg var i Tromsø ville flere venner av meg at jeg skulle kjøpe med til dem, men i butikken var det maks to per person, forteller han.

- Helt forkastelig
Tidligere i uka skrev DinSide om tenåringsmor Kristine Larsen som også reagerer på prisen på flaskene, og presset det skaper.
De to sosiale medier-stjernene KSI, hvis egentlige navn er Olajide Olayinka Williams, og Logan Paul lanserte sportsdrikken Prime i januar i fjor. Sammenlagt har de nesten 40 millioner abonnenter på YouTube.
De unge er mest aktive
Vilde Vågsland, seniorrådgiver fra innsikt- og analysebyrået Opinion, forteller at de to profilene bak drikken når ut til veldig mange unge mennesker gjennom sosiale medier.
- Et annet viktig aspekt er at de har markedsført produktet som begrenset, noe som bidrar til å trigge mange til å kjøpe.

Får bollekritikk: - En utfordring
Det begrensede utvalget gjør produktet eksklusivt og får ungdommen til å ikke ville gå glipp av noe som kan bli populært.
- De unge er de mest aktiverte brukerne på sosiale medier, og det er nok KSI og Logan Paul bevisst på.
Hun tror ikke det er tilfeldig at grunnleggerne når ut til den unge målgruppen, da unge skiller seg ut fra resten av befolkningen og har høy tillit til influensere.
- Åtte av ti unge stoler på influensere - spesielt når det gjelder anbefaling av produkter, varer og tjenester. Det framstår som at KSI og Paul kjenner målgruppen sin godt ved å utvikle en sports- og energidrikk.
Ufarlig for unge
Farmasøyt Torill Andersen har sett på ingredienslisten til drikken og konkluderer med at den er ufarlig for barn og unge. I en e-post til Dagbladet, påpeker hun likevel:
- Ved inntak flere ganger i uka, bør man være oppmerksom på at drikkene inneholder vitaminer, mineraler og sporstoffer.

- Dramatisk
Andersen skriver at innholdet av vitamin A og E er relativt høyt, og at høyt inntak av disse to vitaminene over en lengre tid - kan gi negative helseeffekter.
For høyt inntak av vitamin A kan gi hodepine, kvalme, synsforstyrrelser. Vitamin E kan gi diare, kvalme og magesmerter, ifølge farmasøyten.
Hun legger til at Prime ikke inneholder noen sentralstimulerende stoffer som koffein.
Sender kunder pushvarsler
Godteributikken Fast Candy selger også vitamindrikkene, både i butikk og på nett. De har en utsalgspris på 145 kroner per flaske.
Daglig leder Robert Crnalic sier at de sender ut varsel til kunder som har meldt seg opp på liste når de har produktene inne.
- Hvor lang tid går det før dere er utsolgt etter å ha sendt ut varsel?
- Det går et par timer og grunnen er at vi ikke får inn mye. Vi får kanskje 200 til 500 flasker og når det er to til tre tusen påmeldt - blir det ikke nok til alle.
Offisiell sponsor
Siden lansering har drikken vært megapopulær. Prime er i skrivende stund utsolgt på egen nettside, og ifølge BBC selges drikken på svartebørs til skyhøye priser.
Et kjapt søk hos norske Finn.no viser at man kan få kjøpt alt fra tomme Prime-flasker til rundt 40 kroner - til fulle Prime-flasker. De fulle flaskene er å finne i alle prisklasser, fra rundt 100 kroner til rundt 300 kroner, tilsynelatende avhengig av hvor i landet selgeren befinner seg. Den dyreste Prime-flaska på Finn.no, når DinSide sjekker, er en person som ønsker 1000 kroner.
Det er ikke bare de som videreselger flasker som tjener på salget. På bare en måned hevder Logan Paul å ha raket inn svimlende fire milliarder norske kroner.
- På bare en måned, i januar i år, tjente vi 45 millioner dollar, sa Paul til den australske radiokanalen Kiis1065.