Er du ikke redd for å skille deg ut og setter pris på litt oppmerksomhet? Er du samtidig på utkikk etter en ny elsykkel? Da bør du ta en titt på Rayvolt Cruzer L Green Power.
Det hjelper også om du har et litt romslig sykkelbudsjett. Sykkelen koster nemlig fra 48.000 blanke kroner.
Rayvolt er en sykkelprodusent med tilholdssted i Barcelona, som er kjent for sine sykler i retrostil blandet med det nyeste av teknologi. Modellen Cruzer er Rayvolts toppmodell og blir av flere omtalt som «elsyklenes Harley-Davidson». Det er selvsagt ikke uten grunn – Rayvolt Cruzer ser ut som en slik motorsykkel med lav sittehøyde og lang avstand mellom for- og bakhjulet.

Gjennomført
Det som slår oss med Rayvolt Cruzer er hvor gjennomført alt er. Til den sterke stålkonstruksjonen som går i buer fra styret og til bakhjulet, den digre frontlykta (selges separat) og de tjukke dekkene. Ellers går det i lærdetaljer i batterilomma, rammeveska og veska på bakhjulet (selges separat), setet og til og med på begge skjermene (lærutgavene selges separat).
Det er faktisk kun setet som er i ekte lær, mens resten er i vegansk/kunstig lær som faktisk fremstår og kjennes som ekte.
Rammeveska er for øvrig romslig nok til at du får plass til både laderen, en tynn jakke og annet, nødvendig utstyr.
Elsykkelen kan også utstyres med sideveske, speil, styretaske, bagasjebrett du kan montere et ekstra sete på og en setestangforlenger. Du kan nemlig ikke justere høyden på sadelen, og er du høyreist må du kjøpe denne forlengeren for å få setet lenger bak. Undertegnede er 1,84 meter høy, og i mitt tilfelle var avstanden ned til pedalene for kort uten forlenger. Den koster 598 kroner og kommer altså i tillegg til de nesten 48 store lappene selve sykkelen koster.

Rayvolt står faktisk bak det meste av deler, som de digre dekkene – 26” x 3” – den kraftige motoren og giret. Batteriene leveres for øvrig av Samsung og Panasonic.
Spennende teknologi
Cruzer-sykkelen ser kanskje retro ut, men Rayvolt har dyttet flere spennende funksjoner inn i systemet. Blant annet det elektroniske bremsesystemet Intelligent Regenerative Brake System (IRBS) som regenererer batteriet ved oppbremsing – noe vi sjeldent ser på elsykler.
Rayvolt forklarer det slik at det sendes datasignaler fra bremsehåndtakene til motorens hjerne som skaper en motsatt effekt og konverterer dreiemomentet til motstand, som genererer mer strøm og lader opp batteriet.
Hvor effektivt det er i praksis, er vanskelig å si. Men som på elbilene, ser vi det lyse opp på «dashbordet» rundt bakhjulet når vi bremser.
En annen ting vi kan trekke frem er det kraftige batteriet på 550 wattimer (Wt) og laderen. Mens andre elsykkelbatteriet tar 5–6 timer å lade opp, går det unna på maksimalt 3 timer på Cruzer-en. Et kraftig batteri må til da elsykkelen har ordentlig stålramme, tjukke dekk og en totalvekt på rundt 34 kilo.

Sykkelcomputer eller mobil
På styret finner du sykkelcomputeren EIVA, som omtales som «Cruzers hjerne». Den kan enkelt tas av, og da fungerer holderen også som en mobilholder. Vi fikk levert en Rayvolt Cruzer uten EIVA og brukte dermed egen mobil.
En ting som slår oss, er at mobilholderen ikke er for de minste telefonene. Faktisk ikke engang iPhone XS, som under en testrunde falt ut av holderen. Heldigvis var den utstyrt med beskyttelse både foran og bak. Derimot satt en OnePlus 7T Pro trygt og godt festet.

Selve koblingen mot sykkelen går ganske rett frem. Du laster ned Rayvolt-appen, aktiver Bluetooth og søker etter sykkelen i appen. Hele prosessen er gjort på maksimalt fem minutter.
Etter det er gjort, kan du justere ting som kjøremodus, pedalassistanse og liknende. På hovedskjermen kan du se hastighet, hvor langt du har kjørt, raskt endre pedalassistanse, navigere med kart og liknende. Her er det forresten greit å vite at antall kilometer ikke registreres med mindre du logger inn.
Under kan du se en animasjon om hvordan sykkelkomputeren ser ut når man sykler og bremser opp:
Veldig moro!
Den børsteløse motoren med en effekt på 250 watt og 50 Newtonmeter (Nm) sitter på bakhjulet, ikke på kranken som vi er vant med fra elsykler i en høyere prisklasse, og har ett gir. I starten føles det rart å sykle med ett gir, siden vi er så vant til å gire, men det er raskt noe man tilvenner seg. I kranken sitter det også sensorer som sørger for at motoren gir deg den assistansen som trengs, slik at du ikke trenger å tråkke saktere eller hardere når du starter på en oppoverbakke..
Det gjør også at bakkestart stort sett går som en lek, og det selv om sykkelen ikke er designet for de tyngste bakketurene.
Pedalassistansen har vi satt til maks, som er nivå 5, og når vi først har fått opp farten på Cruzer, trenger vi ikke å bruke mye kreftene på å holde det gående. Bena nesten glir fremover på pedalene av seg selv.
Rayvolt Cruzer er like morsom å sykle på som det ser ut som.


Dog merker vi at sykkelen ikke er beregnet på kjøring der du må stanse og akselerere ofte, noe man ofte gjør i bymiljøer, og i enkelte tilfeller tar det litt tid å få fart på hjulene igjen. Samtidig fører lengden og tyngden på sykkelen til at den ikke er spesielt manøvrerbar i trange partier og steder som krever mye styring. I tillegg fører den høye vekta til at hull i bakkene og liknende føles litt ekstra godt, for sykkelen har naturligvis ikke dempere. Men tjukke dekk og en sadel med demper tar av for litt, men ikke alt.
Rekkevidden er på mellom 40 og 60 kilometer – kan økes med å kjøpe og koble til et ekstra batteri – som gjør at du kanskje bør ha med lader hvis du bruker den til jobbpendling og avstanden mellom hjem og jobb er et tosifret antall kilometer.

Den høye vekten og det litt brede styret betyr også at dette ikke er en elsykkel du drar opp trappene til leiligheten din. Og du vil jo tross alt parkere en sykkel som dette på et trygt sted. Selv med kraftige sykkellåser til disposisjon, valgte vi å ha Cruzer-en stående i en kjellerbod mellom turene, og det var ikke akkurat bare-bare å rulle den opp og ned den heldigvis korte kjellertrappa og de trange gangene.
Når det gjelder sittestilling, er det noe som kan ta litt tid å bli vant til. Etter å ha testet ypperlige Electra Townie Path Go! 10D, ble vi vant med den oppreiste sittestillingen, men på Cruzer er avstanden til styret lengre samtidig som det større vinkel fra hofta til pedalene.

Konklusjon
Det er ingen tvil om at Rayvolt Cruzer er en spennende elsykkel og du finner neppe en lik blanding av nostalgisk design og ny teknologi hos andre produsenter.
Å bare cruise rundt med den er nok det vi liker aller best ved elsykkelen. På rette strekninger - det gjør ikke noe med litt helling – og i slake svinger er der sykkelen gjør det best, og det en fryd å bruke den
Testresultat
Rayvolt Cruzer
Unikt design, velbygd, mye kraft, mye spennende teknologi, lader raskt, sprek opp bakker, god app
Prisen, tung, er du høy må du kjøpe seteforlenger
Vi ble også etter hvert vant med den noe uvante sittestillingen, som kanskje er mer vanlig på Harley-Davidson-liknende motorsykler.
Prisen er nok det som taler mest imot. Du må ut med minst 48.000 kroner, og legg til en drøy femhundrelapp hvis du har lange bein, pluss påkrevde lys – originallykta koster drøyt 1000 kroner. Og så kan vi ikke komme utenom vekta og lengden som gjør at det ikke alltid er like lett å manøvrere Cruzer-en.
Men er du ute etter en elsykkel med et tøft design som du bare vil bruke for å cruise rundt og kjenne vinden i håret, og har budsjett til det, er Rayvolt Cruzer midt i blinken.
Rayvolt Cruzer | |
Årsmodell | 2019 |
Totalvekt | 35 kg |
Batteri | 550 Wh |
Ladetid | 2–3 timer |
Rammemateriale | Stål |
Motor | Rayvolt Smart Hub |
Effekt | 250 watt, 50 Nm |
Rekkevidde Min | 40 |
Rekkevidde Max | 60 |
Dekk | Rayvolt |
Dekkstørrelse | 26# x 3,0" |
Gir | Rayvolt Single Speed |
Display | Rayvolt Smart Hub/mobil |
Bagasjebrett | Nei |
Veiledende pris | 48000 kroner |
