Med økte kostnader på det aller meste, er det kanskje ekstra mange som foreldre som gruer seg til årets skolestart. Klær, sko og annet utstyr er dyrt, i hvert fall om man velger anerkjente merker. Med voksende barn må man gjerne fornye utstyr selv om man kjøpte nytt i fjor.

- Det siste norsk folkehelse trenger
Rives vekk
Noe annet som koster er skolesekker. Blant ungdommer er det særlig ett merke «alle» vil ha om dagen, nærmere bestemt sekker fra Db (annonselenke), tidligere kalt Douchebags. Det skriver Mitt Lørenskog.
Den mest populære modellen, Hugger (annonselenke), koster rundt 2000 kroner, men prisen virker åpenbart ikke avskrekkende.
- De siste åra har vi vært utsolgt for disse sekkene hver august. Det er helt kaos. Alle kommer innom og spør etter dem, og ofte må vi skuffe dem med at det er tomt, forteller daglig leder Mathias Fekete ved Anton Sport Alna til DinSide.
Det er svensk frikjører og en norsk produktdesigner som står bak Db-sekkene, som har blitt markedsført av kjente idrettsstjerner, inkludert den brasilianske fotballstjerna og Real Madrid-legenden Marcelo.

Foreldrene følger etter
Sekkene har vært spesielt populære blant elever på ungdomsskolen og videregående, men de som kjøper dem - eller får dem kjøpt til seg - blir stadig yngre.
- Nå har også foreldre fått øynene opp for dem, forteller daglig leder Mathias Fekete.
Espen Ødegaard, kategorisjef for vinter i Sport Holdning, som eier blant annet Anton Sport, bekrefter at Db-sekkene (annonselenke) er populære.
Ifølge Ødegaard egner sekkene seg først og fremst til hverdagsbruk, med alt det innebærer, som reising, skole og trening. Selv om produsenten har noen modeller som er tilpasset bruk på fjellet, er det ikke først og fremst der de blir brukt.
- Vi opplever at Db har mange modeller og er konkurransedyktige på pris. De leverer produkter som holder god kvalitet og er svært praktiske i bruk. Det kan tyde på at forbrukeren er enige i det, sier kategorisjefen til DinSide.

Advarer tusenvis av nordmenn
Dette skal de yngste ha
Beckmann er en annet populært skolesekk i Norge som ofte er å se på skolestarterne.
- Vi selger mye Beckmann-sekker (annonselenke) både for skolestartere, ungdom, 2.-7. klasse og barnehage nå i forbindelse med skolestart, sier Caroline Heitmann, markedssjef i Norli til DinSide.
En skolesekk for de minste koster mellom 999 og 1399 kroner.
Ifølge Heitmann er det modellene Street FLX og Street Go som har økt mest i salg det siste året.
- Dette er sekker som har noen av de samme egenskapene som Douchebags, men til en vesentlig lavere pris, forteller hun.

- Er det noen kunder som kommenterer prisene på skolesekkene?
- Sekkene har økt noe i pris fra i fjor, i likhet med alle andre varer som er utsatt for svak krone og høyere råvarepriser. Jeg har ikke fått tilbakemeldinger fra butikkene på at folk reagerer på prisen.
Markedssjefen mener sekkene holder høy kvalitet og varer i mange år, så du får god verdi for pengene.
- Sammenliknet med andre land, som for eksempel Tyskland, er skolesekker svært gunstig priset i Norge, mener hun.