I går skrev Dagbladet om strømmen med elektriske sparkesykler som skaper farlige situasjoner i Oslo.
Noen av utfordringene med dem er at de er bortimot lydløse, de kan kjøre opptil 20 kilometer i timen, de hensettes på fortau - og det er plutselig veldig mange av dem. Blindeforbundet er blant dem som har ytret bekymring etter å ha registrert at både kjøring i rask fart og hensetting av elsparkesyklene på fortau skaper farlige situasjoner.
At utleie-sparkesyklene i tillegg får kritikk for at de er av dårlig kvalitet og kun lever i cirka to måneder, er et annet aspekt som Dinside har skrevet om tidligere.
Men det er ikke slik at du kan kjøre hvor fort du vil, hvor du vil, med en elektrisk sparkesykkel.
Det er nemlig begrensninger på hastigheten for deg på elektrisk sparkesykkel dersom du ferdes på fortau eller gågate.
Du er nesten syklist
I fjor ble elektriske sparkesykler, hoverboard og andre små, elektriske kjøretøy sidestilt med sykkel.
Det betyr at det hovedsakelig er de samme reglene som gjelder for ferdsel med en elektrisk sparkesykkel, som for sykkel.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger