Vikeplikt for bil eller syklist?

Hvem skal vike her?

Det er ikke alltid den samme som har vikeplikt - og det kan i verste fall forårsake trafikkfarlige situasjoner.

BILISTEN ELLER SYKLISTEN? Mange vet ikke hvem som skal vike her, og da kan det bli farlig. Illustrasjon: Gjensidige/godtforberedt.no
BILISTEN ELLER SYKLISTEN? Mange vet ikke hvem som skal vike her, og da kan det bli farlig. Illustrasjon: Gjensidige/godtforberedt.no Vis mer
Publisert

Er du en av de få som kan denne regelen om vikeplikt? I såfall er du i en eksklusiv klubb. Men det er ikke så rart, for her er det fort gjort å ta feil.

Det skriver forsikringsselskapet Gjensidige i en melding.

UP kommer med fasiten for regelen.

- Syklisten har vikeplikt, skriver UP-sjef Steven Hasseldal i en e-post til Dinside.

Men det fins unntak fra regelen: Det er når syklisten skal krysse annen vei fra gang- og sykkelvei eller fortau. Eller når syklisten skal svinge inn på en annen vei fra gang- og sykkelvei eller fortau.

Det er nemlig fort gjort å tenke at den myke trafikanten har rangen over de harde trafikantene i trafikken, og det stemmer altså ikke. Og for å gjøre det enda litt vanskeligere: Dersom syklisten hadde syklet i veibanen og ikke sykkelfeltet, da ville bilisten hatt vikeplikt.

UP-sjefen har forståelse for at denne regelen kan være litt vrien å forstå for trafikantene.

- UP har ingen oversikt over hvor stort problem dette er, men det er forståelig at mange synes reglene ikke er helt innlysende. Heldigvis er bilistene normalt forsiktige i slike situasjoner, sier Hasseldal.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer