Toget bruker en kilometer på å stoppe:

Ikke ta skituren i dette sporet

Familie med pulk på slep unngikk så vidt toget som kom i 100 kilometer i timen.

TOGSPOR SOM SKISPOR: Et arbeidstog jobber seg over vidda på Bergensbanen. Til høyre i bildet er synlig bevis for at skiløpere har gått vel tett på skinnegangen. Foto: Håkon Eggen/Spordrift AS
TOGSPOR SOM SKISPOR: Et arbeidstog jobber seg over vidda på Bergensbanen. Til høyre i bildet er synlig bevis for at skiløpere har gått vel tett på skinnegangen. Foto: Håkon Eggen/Spordrift AS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Familien på ski skulle bare krysse et togspor. Der kom toget i 100 kilometer i timen. Pulken ble knust, og togføreren trodde han hadde drept to personer.

Nå advarer Bane Nor mot å krysse togspor på fjellet.

– Husk at sporene fra ski og jernbane aldri skal krysses. Det er en god huskeregel, råder prosjektleder Pål Buset i Bane NOR i en pressemelding.

Tok skituren i togsporet

«Tog 601 var svært nær å kjøre på et par som gikk på ski i sporet, med ryggen mot toget. (…) Lokfører ga signal «tog kommer» en rekke ganger før skiløperne ble oppmerksom på toget, og kom seg ut av sporet. Toget var da så nært skiløperne at lokfører var sikker på at han ville kjøre på dem. Da toget hadde stoppet, var skiløperne forsvunnet. Forholdet gikk sterkt inn på lokfører.» (Utdrag synergirapport fra strekningen mellom Ål og Haugastøl) 

IKKE KRYSS HER: Selv om det er skiltet, er det likevel flere skiløpere som har krysset togsporet. Foto: Bjørn Løne/Spordrift AS
IKKE KRYSS HER: Selv om det er skiltet, er det likevel flere skiløpere som har krysset togsporet. Foto: Bjørn Løne/Spordrift AS Vis mer

Prosjektleder Buset sier det rapporteres opp mot 2000 tilfeller av ulovlig kryssing av spor i året.

– Det er avhengig av at noen ser det og rapporterer inn, men litt vanskelig å ha et konkret tall på det. Når det kjøres arbeidstog eller brøytes, er det mange skispor på kryss og tvers. Det er mange som krysser sporet ulovlig. Generell ulovlig ferdsel i spor er det normalt opp mot 2.000 i året. Hva som rapporteres inn, dreier seg nok mye om hvorvidt det er i tettbygde strøk eller ei, hvor mange som ferdes der og om en strekning trafikkeres av mange tog. Det sier seg selv at midt ute på vidda er det færre mennesker som kan observere og færre mennesker langs banen.

Bruker en kilometer på å stoppe

Dersom du er på skitur og ser at du må krysse et jernbanespor, skal du i stedet komme deg til en stasjon, eller vente til toget er under bakken.

– Det er sjelden langt mellom tunnelene og der toget er under bakken kan du krysse. På stasjonene er det planoverganger, som for eksempel ved Finse. At folk krysser jernbanesporet utenom over-, under- eller planovergang, dreier seg nok om at de ikke er klar over hvor stor risiko det innebærer. Du tenker at det er oversiktlig, at du har kontroll og det er greit å gå over.

Problemet med dagens tog er at de er stillegående og vanskelig å høre når de kommer dundrende i toppfart.

– Det folk har lett for å glemme, er at toget kan komme i 130 kilometer i timen ut av en tunnel, og lyden blir veldig dempet av det snødekt landskap. Det kan ta opptil en kilometer for et tog som beveger seg i 100 kilometer i timen for å stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, sier Buset til Dinside.

«Fører i tog 472 melder at en familie på ski med pulk og små barn krysset sporet like foran toget mellom Lønsdal og Bolna. Toget kom ut av en kurve i 100 km/t, og avstanden til familien var svært liten.» (Utdrag synergirapport fra strekning på Nordlandsbanen) 

– Vi er stolt av jernbanens rolle i norsk friluftsliv. Samtidig er vi opptatt av å ivareta sikkerheten til både reisende og folk som ferdes nær sporet, holdeplasser og stasjoner. Går du på ski, til fots eller aker: husk at toget kommer fort og stille og at det er både farlig og ulovlig å krysse eller bevege seg i sporet, sier Buset videre i pressemeldingen.

Vår i lufta, vinter i vannet

Har du derimot tenkt å tilbringe påsken på sjøen, er det et par andre ting du bør huske på.

– Selv om det er vår i lufta, er det vinter i vannet. Det betyr at du må forberede deg ekstra godt før du drar ut i båt. Vesten på, godt med klær, ull innerst gjelder også i båt. Ha godt med batteri på mobilen. Sørg for at båten er i tipptopp stand. Ha med en reservekanne med drivstoff, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen, til Dinside.

Godt med klær, og kanskje litt ekstra er viktig, i tilfelle båtturen blir lengre enn planlagt fordi det blir stopp på sjøen.

– Sist helg dreide de fleste av våre oppdrag seg om motorstopp. Båteierne kan bli flinkere til å ta service på motor. Drivstoffilteret kan gro igjen i løpet av vinteren, og da blir det stans, sier Pedersen.

Husk riktig utstyr

Kjersti Løvik er leder i landsråd, hjelpekorps i Røde Kors, og vil minne påsketuristene om hvor viktig det er å ha med riktig utstyr.

– Redningsvest og fjellvettregler. Dagsturistene har ofte ikke med seg noe særlig ekstra utstyr. Følg fjellvettreglene selv på korte turer. Været kan snu. Du kan være uheldig selv, eller komme over noen som har skadet seg og trenger hjelp. Det kan ta tid før hjelpen kommer hvis noe skjer, understreker hun.

– Hva er det vi skal ha med oss i sekken?

– Ha med det utstyret som trengs. Det folk glemmer, er å ha med riktig utstyr. Du skal ha med deg kart, kompass og gps. Utstyr for å holde deg varm, fjellduk eller vindsekk. Mer mat og drikke enn du kommer til å få bruk for, og førstehjelpsutstyr. Det skal ligge i sekken uansett. Vær oppmerksom på kraftledninger der det er mye snø. På sjøen må du ha sjøkunnskaper. Følg merking og se på kart, er rådene fra Røde Kors.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer