Ulovlige elsparkesykler

- Ingenting i butikkhylla å gjøre

Forbrukerrådet er kritisk til at ulovlige elsparkesykler med for høy topphastighet fremdeles er i salg.

ULOVLIG: Selv om det er strenge krav til forsikring av elsparkesykler, selges det ulovlige modeller i Niorge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
ULOVLIG: Selv om det er strenge krav til forsikring av elsparkesykler, selges det ulovlige modeller i Niorge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra nyttår ble det innført nye regler for bruk av elsparkesykler i Norge, der kanskje den viktigste endringen er at det er krav om forsikring.

Hvis du leier elsparkesykkel trenger du ikke å tenke på forsikring - det er det utleieselskapene som må ha i orden - men dersom du har en egen, er du nødt til å forsikre den.

Ellers kan det bli fryktelig dyrt dersom det skulle oppstå en ulykke.

ELSPARKESYKKEL: Elsparkesykler er veldig populære, og flere av selskapene holder åpent om vinteren. Men er det egentlig så enkelt å elsparkesykle i snøen? Vi testet! Reporter: Christian Wehus. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Slutter å selge

Flere norske butikker har før de nye reglene inntraff, solgt ulovlige elsparkesykler, og DinSide har sjekket flere for å se hvordan utvalget er etter kravet om forsikring.

Da DinSide sjekket Powers nettsider, fant vi tre ulovlige modeller, men det er rett og slett en feil at de ikke er blitt tatt ned.

Det forteller Monica Fasting, kommunikasjonssjef i Power Norge, som bekrefter at kjeden ikke lenger vil selges ulovlige modeller.

- Vi har totalt tre stykker av disse modellene inne, men det er gitt beskjed om at de ikke skal selges og produktene blir fjernet fra nettbutikken, forteller Fasting.

Intersport hadde også tre modeller med oppgitt hastighet på 25 kilometer i timen. Disse modellene er nå borte fra nettbutikken og ifølge importøren er det snakk om feilmerking og de skal ha vært tilpasset og innenfor de norske kravene.

Hos verken Elkjøp eller XXL finner vi ingen ulovlige modeller, men E-wheels, som er størst i Norge på elsparkesykler, har flere ulovlige uten sperre på lager.

I produktbeskrivelsen står det følgende:

«§ Vi minner om at maksimal lovlig hastighet for små elektriske kjøretøy er 20km/t og aldersgrensen er 12 år. E-Wheels E2S V2 Pro er oppdatert etter nyeste standarder og regler.

Ved valg av attributt: 20km/t (lovlig), vil E-wheels E2S V2 PRO oppfylle alle krav til forsikring og være lovlig.»

Men opplyser ikke om risikoen ved å kjøpe en ulovlig modell.

DinSide har over flere dager prøvd å komme i kontakt med selskapet, men har ikke fått svar.

- Ingenting i hylla å gjøre

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, syns lite om at det fortsatt selges ulovlige elsparkeyskler. Han mener de bør stanse salget med en gang.

- Ulovlige elsparkesykler var ulovlige å bruke også før forsikringsplikten oppstod. Forbrukerrådet har alltid ment at den typen framkomstmidler ikke har noe i butikkhyllene å gjøre. De som fortsatt selger ulovlige, bør avslutte salget umiddelbart.

- Hva mener Forbrukerrådet nettbutikker som fører ulovlige modeller bør opplyse om?

- De som selger ulovlige elsparkesykler bør opplyse om at syklene verken kan brukes eller forsikres, og at du som kunde løper en astronomisk økonomisk risiko ved å bruke et ulovlig produkt, forteller Iversen.

- Hvilken risiko beløper kunder som kjøper slike produkter?

- En ulovlig elsparkesykkel er ulovlig å bruke, også på privat eiendom. Veitrafikkloven gjelder uansett om det er på offentlig vei, privat vei, offentlig eiendom, privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på et annet avsperret område.

Thomas Iversen er forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen er forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Elsparkesykler omfattes nå av bilansvaret, noe som betyr ansvar for skader sykkelen fører til kan pålegges eier eller bruker uavhengig av om de burde handlet annerledes.

- Dette ansvaret kalles for objektivt ansvar eller ansvar uten skyld, og du er pålagt å tegne en ansvarsforsikring etter bilansvarsloven. En slik forsikring kan du imidlertid ikke tegne når produktet er ulovlig.

- Det betyr at du i tillegg til å risikere bot og inndragelse ved å kjøre ulovlig, så løper du også en vanvittig økonomisk risiko. Taket for ansvar etter bilansvarsloven er 100 millioner for skader på ting, mens ansvaret er ubegrenset hvis du skader en person mens du kjører elsparkesykkel, advarer Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer