Pizzaovn

– Interessen har eksplodert

Nordmenn har virkelig fått sansen for hjemmebakt pizza.

PIZZAOVN: Mange nordmenn har kastet seg over trenden med å ha lage pizza i en dedikert pizzaovn. Foto: Pål Joakim Pollen
PIZZAOVN: Mange nordmenn har kastet seg over trenden med å ha lage pizza i en dedikert pizzaovn. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Er du blant dem som har hivd deg på bølgen med å kjøpe pizzaovn, bålpanne eller utepeis, er du langt fra alene. Bransjeforeningen Norsk Varme kan fortelle at etterspørselen har eksplodert under coronapandemien.

– I 2020 ble det solgt over dobbelt så mange bålpanner og utepeiser sammenlignet med 2019, og tallene for 2021 viser tydelig at vi også i år bruker mye tid og penger på å gjøre det hyggelig i hagen eller på uteplassen, skriver foreningen i en pressemelding.

Peisleverandøren Nordpeis tror at mye av interessen for blant annet utepeiser er at nordmenn har brukt mye tid hjemme også i 2021.

– Med færre muligheter for å reise utenlands ser vi at flere prioriterer å pusse opp og gjøre det fint hjemme eller i fritidsboligen, sier Christian Kildal Hansen, markedssjef i Nordpeis.

Nina Melhus, markedssjef i peiskjeden Varmefag, forteller at de fortsatt merker en stor interesse for både utepeiser, bålpanner, griller og pizzaovner.

– Det er tydelig at uteplassen er viktig for nordmenn, og vi lager også mer mat ute, sier hun.

«Pizza-feber»

Det er ikke bare de dedikerte peiskjedene som selger pizzaovner og -utstyr. Blant annet elektronikkjeden Power har omfavnet den nye «trenden».

– Den har vært helt enorm, svarer Siri Røhr-Staff, i Power, på spørsmål fra Dinside om hvordan de har opplevd interessen rundt pizzaovner.

Hun utdyper:

– Pizza-feberen vil ingen ende ta! Vi har siden lansering hatt stor suksess med dette, og har i hele 2021 hatt en ekstrem vekst. Vi opplever at vi har doblet salget måned for måned, og har nesten ikke klart å få de populære ovnene på hyllen før de rives vekk.

Faktisk har pågangen og interessen vært såpass stor at Power har tatt inn både pizzautstyr og ingredienser.

– Power er en av få på det norske markedet som har tilbudt både pizzaovner, tilbehør til selve stekingen og alt du trenger i forberedelsene.

– Nå tar Power skrittet videre og utvider sortimentet med førsteklasses ingredienser, som mel, og pizzasaus og mengde andre ting man trenger til den perfekte pizzaen.

PIZZAFEBER: Siri Røhr-Staff, nordisk PR- og kommunikasjonssjef i Power, forteller at de opplever enorm etterspørsel etter pizzaovner og -utstyr. Foto: Tarjei Krogh
PIZZAFEBER: Siri Røhr-Staff, nordisk PR- og kommunikasjonssjef i Power, forteller at de opplever enorm etterspørsel etter pizzaovner og -utstyr. Foto: Tarjei Krogh Vis mer

Populære tomater

Røhr-Staff kan fortelle at de har solgt over 6 tonn med pizzamel siden lanseringa i slutten av juli. En annen ingrediens Power selger godt av, er San Marzano-tomater.

– Disse er svært ettertraktet av pizzaelskere, og passer perfekt når du skal lage napolitansk pizzasaus.

Hun forteller at hun forstår at enkelte kan syns det er litt rart at en butikk som Power selger mel og tomater.

– Men bakgrunnen for å utvide sortimentet med også ingredienser som mel, saus og ferdig deig er fordi ønsker at kunden skal få hele pizzaopplevelsen hos Power, forteller Røhr-Staff, og legger til at de på samme måte selger kaffe til kaffemaskiner.

14 000 medlemmer på ett år

Matentusiast og pizzaelsker Arve Serigstad driver Facebook-gruppa Pizzagladskap. På rundt ett års tid har den vokst til nærmere 14 000 medlemmer, og Serigstad forteller at han har opplevd stor interesse for blant annet pizzaovner siden han starta opp gruppa.

– Det er mange som er nysgjerrige og som blir påvirka når andre de kjenner begynner med det. I gruppa lærer vi av hverandre, gir gode tips og diskuterer, forteller han til Dinside.

MATENTUSIAST: Arve Serigstad står bak pizzagruppa Pizzagladskap på Facebook. Foto: Andreas Kalvig Anderson
MATENTUSIAST: Arve Serigstad står bak pizzagruppa Pizzagladskap på Facebook. Foto: Andreas Kalvig Anderson Vis mer

Med egen pizzaovn handler det ofte om temperatur og det å lage pizzaen slik mange mener den er best.

– Ved 450–500 grader, sier Serigstad.

Han tror at mange har kastet seg på «trenden» med dedikert pizzaovn fordi det er en røffere måte å lage pizza på, litt sånn som grilling. - Det er høy temperatur og flammer, nesten litt småbarskt, smiler han.

Forsøker å tone det ned

Selv har han forsøkt å tone ned hypen rundt pizzaovn.

– Det må ikke ikke være nødvendig med slikt utstyr. Pizza er en opplevelse, en kan fortsatt lage god pizza i vanlig stekeovn, så en må ikke tro at en ikke lenger kan lage god pizza i stekeovn. Jeg ønsker å holde det folkelig, forklarer han.

I stedet anbefaler matentusiasten at man forsøker å øke kvaliteten på det han mener er de viktigste delene: pizzabunn og -saus.

LANDTIDSHEVING: Arve Serigstad anbefaler folk å øke kvaliteten på pizzadeigen og -sausen. Foto: Jonas H. Friestad
LANDTIDSHEVING: Arve Serigstad anbefaler folk å øke kvaliteten på pizzadeigen og -sausen. Foto: Jonas H. Friestad Vis mer

– Et sted kan være å begynne med å heve deigen i litt mer kontrollerte former. Ved langstidsheving i minimum 24 timer der man bruker tørrgjær og lar den heve kaldt.

– Dette er det mange som har fått øyne opp for, og det har gitt en annen kvalitet på pizzaen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer