Våknet av meldinger fra ukjente:

«Jeg følte meg jo som en kjeltring»

Dag Andersens telefonnummer ble brukt i svindel.

BRUKTE NUMMERET: Svindlere brukte Dag Andersens telefonnummer. Foto: Privat
BRUKTE NUMMERET: Svindlere brukte Dag Andersens telefonnummer. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sarpingen Dag Andersen våknet brått ved halv firetiden natt til søndag og så at det hadde kommet både meldinger og ubesvarte anrop fra ukjente numre på telefonen sin.

- En av dem hadde sendt meg skjermdump, og jeg så at meldingen var sendt fra mitt nummer og fikk helt hetta. Jeg sjekket om jeg kunne se noen meldinger som var sendt fra mitt nummer men det var det ikke noe å se. Det fortsatte å komme meldinger og telefoner. Jeg svarte at det ikke var fra meg, sier han til Dinside.

Tar nummeret ditt

Det viste seg at Andersens telefonnummer, et helt ordinært norsk mobilnummer, var brukt til spoofing. Enkelt forklart betyr det at svindlerne bruker nummeret til å sende deg en melding med en lenke du skal trykke på. Svindlerne er ute etter kortinformasjon eller BankID, slik Økokrim har advart mot tidligere denne uken. Sarpingens operatør Telia, har stengt på søndager og han fant ingen relevant informasjon på nettsidene. Så han ringte politiet.

MISBRUKT: Dette var meldingen som ble sendt fra Dag Andersens mobilnummer. Skjermdump: Privat
MISBRUKT: Dette var meldingen som ble sendt fra Dag Andersens mobilnummer. Skjermdump: Privat Vis mer

-Politiet fortalte at svindlerne har begynt å bruke norske numre. De stjeler vilkårlige numre. Men politiet har ingen prosedyre for å anmelde, så de anbefalte å ringe operatøren, men det er ikke mye de kan gjøre heller.

- Bytt nummer

Andersen fikk beskjed om at eneste mulighet er å bytte nummer. Men det er ingen fristende løsning. Samtidig fortsatte meldinger å tikke inn, fra ukjente som hadde fått svinde-sms fra nummeret hans.

- Det var en ekkel opplevelse. Jeg følte meg som en kjeltring. Den søndagen var creepy for å si det på godt norsk, sier 60-åringen til Dinside.

Han har svart alle som har ringt og sendt melding og håper han er ferdig med svindelen nå.

-Jeg tror ikke det vil skje igjen med mitt nummer. De fleste vet jo at banken ikke sender ut sånn. Folk må ikke trykke på noe som helst. De må legge to og to sammen. Dette er noe som kan skje hvem som helst. Politiet sa at det er blitt helt vanlig.

Vær kritisk

Telia er helt enige med Andersen i at det er viktig å være kritisk til det som kommer i innboksen.

- Først og fremst oppfordrer vi folk til å være årvåkne og mistenksomme, og heller være litt for kritisk enn litt for godtroende. Virker en lenke mistenkelig, er det gjerne en grunn til det, så ikke klikk på hva som helst. Svindlerne er kreative og finner stadig nye metoder for å forsøke å lure oss, så vær på vakt. Telefonene er dessuten med oss hele tiden, og svindelforsøkene blander seg med vanlig, daglig kommunikasjon. Dermed har vi kanskje ikke guarden oppe på samme måte som når vi sitter foran datamaskinen, hvor svindlerne tradisjonelt har vært mer aktive, skriver informasjonssjef Ellen Cecilie Scheen i en e-post til Dinside.

- Dersom du mistenker at du har blitt utsatt for misbruk eller svindel, skal du ta kontakt med din teleoperatør. Slik kan vi vurdere de tipsene vi mottar og legge inn begrensende filter i våre systemer. Dette vil nok ikke stanse alle slike SMS-utsendelser, og har du allerede blitt lurt, så ta kontakt med banken din og oss. Da kan vi veilede deg videre hva du skal gjøre, skriver hun.

Tar kontroll på telefonen

Både Telia og Telenor mistenker at Andersen har blitt utsatt for et flubot-virus. Telenors kommunikasjonsjef Magnus Isaksen-Line forklarer nærmere hva dette er.

- Flubot fungerer slik at en mobilkunden får en SMS fra et norsk nummer med en lenke. Om du klikker på lenken, kjenner Flubot-viruset igjen hvilken type mobil du har. Har du en med Android operativsystem, blir du bedt om å installerer en app. Dette er en tredjeparts app som ikke er godkjent av offisielle steder som Google Play eller App Store. Kunden må da deaktivere sikkerhetsinnstillingene og bekrefte flere ganger at en vil installere en slik app. Når det er gjort, har bakmennene kontroll på telefonen, og starter umiddelbart med automatiserte SMS-utsendelser, skriver Isaksen-Line i en e-post til Dinside.

Flere triks

Han forklarer at svindlerne bruker flere triks for å lokke oss i fella.

- De bruker ulike taktikker og triks for å lure oss. I starten var det snakk om pakkesporing for DHL, mens siste ukene har det vært «Ny telefonsvarmelding».

Svindlerne har ett mål med disse meldingene, og det er å få tak i personopplysninger om deg.

- Dersom en har en Apple-telefon, blir en sendt til en nettside som forsøker å lure fra deg passord og personopplysninger. Formålet i begge tilfeller er å misbruke personopplysningene til ID-tyveri, eller få tilgang til innskudd du har i banken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer