Sykle flere i bredden

Joda, det er lov

Så lenge du overholder vegtrafikklovens paragraf 3.

SYKLE I BREDDEN: Verken vegtrafikkloven eller trafikreglene sier at det er forbudt å sykle to i bredden, men man skal ikke være til unødig hinder for andre kjøretøy. Foto: Heiko Junge / NTB
SYKLE I BREDDEN: Verken vegtrafikkloven eller trafikreglene sier at det er forbudt å sykle to i bredden, men man skal ikke være til unødig hinder for andre kjøretøy. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

Flere syklister langs veiene er blitt et sikkert vårtegn her til lands, når flere og flere begir seg ut for litt mosjon, trening eller pendling på sykkelsetet.

Med det følger også oppfordringer til bilister og syklister om å dele veien, men også diskusjonen om det er lov til å sykle to i bredden.

Under en debatt i 2017 hevdet Trygg Trafikk at det ikke er lov til å sykle to i bredden og viste blant annet til trafikkreglenes paragraf 5.1 som sier hvor kjøretøy skal være på veien.

Faktisk.no: Det er lov

I 2018 kom Faktisk.no på banen og konkluderte med at trafikkreglene ikke sier noe om hvor mange som kan sykle i bredden. Bakgrunnen var et Facebook-innlegg fra 2014 som påstod at det «ifølge trafikkreglenes paragraf 12.4 ikke er lov til å sykle flere i bredden hvis det hindrer øvrig trafikk».

Faktisk.no skriver at det er feil og påpeker at paragrafen handler om forbikjøring.

Journalist René Zografos svarte på Faktisk.no-saken med kommentaren «Nei, man kan ikke sykle to i bredden på trafikkerte veier», og viser blant annet til vegtrafikklovens paragraf 3.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer