Coca-Colas glassflaske har eksistert siden 1899, og i nesten 20 år beholdt den noenlunde samme form før en større endring kom i 1916, med en form som buer litt inn på den nederste delen av flaska.
Nå kan et nytt EU-krav tvinge Coca-Cola til å gjøre endringer på den ikoniske brusflaska.
- Ja, den er utsatt
EU planlegger nye emballasjeregler som vil berøre produkter som selges innenfor EU-sonen, men vil trolig også land som Norge.
Forslaget vil påvirke alle som lager unike former på sine produkter, som Colaflaska, men også parfymer, whisky og liknende.
Tanken bak forslaget PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) er å begrense utslipp og sørge for at så mye som mulig emballasje kan gjenvinnes. Målet er at innen 2030 skal all emballasje være mulig gjenbrukbare.
Nettstedet Euractiv har vært i kontakt med personer som tror at forslaget vil ramme Colaflaska.
- Ja, den ikoniske Coca-Cola-flaska er definitivt utsatt. Det samme er flere andre ikoniske parfyme-, mat- og spritflasker som består av mer glass for å lage en bestemt form, sier en av personene nettstedet har vært i kontakt med.

- River den av
Frykter bare like flasker
Organisasjonen FEVE, en organisasjon som representerer produsenter av glassflasker, tror at det nye EU-forslaget vil føre til at alle glassflasker vil se like ut.
- Risikoen er at produktene vil se like ut. Kreativt design og ikoniske former vil gradvis forsvinne, og kommersiell verdi vil bli knust ettersom merker ikke lenger kan skille seg ut fra hverandre, heter den i en pressemelding fra FEVE.
Adeline Farrelly, som en generalsekretær i FEVE, sier i pressemeldingen at hun frykter EU-forslaget vil føre til at merkevaredifferensiering forsvinner.
- Vi frykter at det vil resultere i standardisert emballasje. Vi føler at dette forslaget begrenser kreativt design og ikoniske former på flasker, sier Farrelly.
Coca-Cola har ikke ønsket å kommentere saken overfor Euractiv.