Passkrisa

Kan levere - ikke blitt spurt

Politiet har bundet seg til én leverandør av norske pass og ID-kort. Et norsk selskap har mulighet til å bidra, men de er ikke blitt spurt.

VARSLET KRISE: I fjor høst varslet politet at det kunne bli lange køer for dem som trenger å fornye pass før sommerferien. Det er bare én leverandør av norske pass og ID-kort. Et norsk selskap sier de kunne bidratt, om de hadde fått en formell forespørsel i god tid. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VARSLET KRISE: I fjor høst varslet politet at det kunne bli lange køer for dem som trenger å fornye pass før sommerferien. Det er bare én leverandør av norske pass og ID-kort. Et norsk selskap sier de kunne bidratt, om de hadde fått en formell forespørsel i god tid. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da Politidirektoratet (POD) lyste ut en anbudskonkurranse på levering av norske pass og ID-kort, gikk sju selskap videre til å levere konkrete anbud våren 2015. Dette viser PODs dokumenter, som Dagbladet har fått innsyn i.

Blant disse var tre norske selskap: Nokas AS, Sopra Steria AS og Evry Norge.

I tillegg deltok Canadian Bank Note Ltd., det nederlandske selskapet Morpho S.A, det franske selskapet Thales AS og franske Oberthur Technologies SA i anbudskonkurransen, som hadde frist i juli 2015.

Det franske selskapet Thales AS vant som kjent anbudet, og den norske avdelingen av selskapet er i dag eneleverandør av norske pass og nasjonale ID-kort.

Leveringstida på pass er nå cirka seks uker, ifølge politiet. Nasjonale ID-kort har to ukers leveringstid, pluss postgang.

Kapasiteten synes helt sprengt.

- Kan levere

Det norske selskapet Evry fusjonerte med Tieto i 2019, og heter i dag Tietoevry.

- Vi leverte et anbud som dokumenterte vår kompetanse og evne til å levere, og vi har fortsatt mulighet til å kunne levere, svarer Mario Blazevic, leder for Card Services i Tietoevry Banking til Dagbladet på spørsmål om de hadde kunnet bidratt i passkrisa i dag.

Han presiserer at produksjon av pass er underlagt strenge sikkerhetskrav som forutsetter spesialisert utstyr. Det tar noe tid å sette opp en slik produksjon.

Men Tietoevrys kjernevirksomhet er nettopp kort- og ID-løsninger. I dag leverer de dette til banker i Norge og mange andre land.

ER FORBEREDT: Mario Blacevic i det norske selskapet Tietoevry, hvis kjernevirksomhet er produksjon av ID-kort, forteller at de har bygget opp råvarelagrene i forkant av den varselde knappheten. Foto: Tietoevry.
ER FORBEREDT: Mario Blacevic i det norske selskapet Tietoevry, hvis kjernevirksomhet er produksjon av ID-kort, forteller at de har bygget opp råvarelagrene i forkant av den varselde knappheten. Foto: Tietoevry. Vis mer

- For nasjonale ID-kort har vi allerede tilgjengelig produksjonsutstyr, så derfor ville det tatt nokså kort tid å sette opp en slik produksjon, sier Blazevic.

Men Tietoevry har ikke fått noe forespørsel om å kunne bidra med produksjon av ID-kort, selv om de hadde kunnet bidratt.

Selskapet understreker at det ville tatt flere måneder å sette opp produksjonen.

Passkrisa har vært varslet siden i fjor høst. Da oppfordret politiet alle som trengte å fornye passet før sommeren, om å bestille time.

Dagbladet har spurt Politidirektoratet (POD) hvorfor de valgte å binde seg til bare én leverandør av norske pass og ID-kort.

KØ: På Politihuset på Grønland i Oslo var det i slutten av mai lange køer av folk skulle hente pass og ha passtime. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KØ: På Politihuset på Grønland i Oslo var det i slutten av mai lange køer av folk skulle hente pass og ha passtime. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

POD har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

Ikke blitt spurt

Produksjon av pass tar noe lengre tid å sette opp enn ID-kort, men også her ville det vært mulig for Tietoevry å bidra.

- Men det må komme en formell forespørsel først, sier Blazevic.

I november 2014 utlyste Politidirektoratet (POD) en anbudskonkurranse for «Anskaffelse av produkter og tjenester for norske pass og id-kort».

I anbudsdokumentet søker POD etter én totalleverandør.

De har altså ikke lagt opp til å sikre seg med flere leverandører. Kontrakten er tidsbegrenset, med en minstetid på 6-8 år. Avtalen er beregnet å ha en verdi på 600 til 700 millioner kroner.

Bygd opp lager

Tietoevry har møtt på de samme utfordringene med knapphet på råvarer, som Thales Norway har uttalt at er deler av årsaken til deres lange leveringstid på pass.

Men Tietoevry har tatt grep og bygget opp lagrene i forkant, forteller de.

- På grunn av Covid-pandemien og den geo-politiske usikkerheten, har det oppstått en ekstraordinær knapphet på råvarer med påfølgende prisøkning på både chip og andre råvarer. På grunn av denne krevende situasjonen, har vi satt inn betydelig med ekstra ressurser og jobbet målrettet de siste par åra for å skaffe råvarer, og bygge opp et større lager enn normalt, sier Mario Blazevic.

Har råvarer

De større lagrene har gjort at de har greid å levere som avtalt til sine kunder:

- Status nå er at vi har tilstrekkelig med råvarer til å følge opp avtaler med våre kunder, sier Blazevic.

Råvaremangelen var altså varslet i forkant. Den økte pågangen av nordmenn som trenger pass var også ventet.

Dagbladet har spurt Thales Norway hvorfor de ikke bygget opp et større lager av råvarer i forkant.

Pressekontakt i Thales, Vanessa Viala, skriver i en e-post til Dagbladet at det var ekstremt utfordrende å planlegge nøyaktig for etterspørselen av pass.

- Vi planla vår kapasitet for 2022 i siste kvartal av 2021, da den verdensomspennende covid-19 situasjonen fortsatt var uforutsigbar, med nye bølger, som med omikron-varianten. Vi forventet en økning i etterspørselen, men ikke til de nivåene vi har sett. I andre kvartal 2022 har økningen vært på 200-300 prosent i flere land. Vår produksjonsplan har også vært begrenset av tilgjengeligheten på chip, skriver Viala i Thales.

Passkø: Hundretusenvis av nordmenn mangler gyldig pass. Det begynner å haste hvis du i det hele tatt skal komme utenlands i sommer. Video: Øystein Andersen / Lars Eivind Bones Vis mer

- Må være noe mer

Morten Haugen, direktør i Nokas AS, som også deltok i anbudskonkurransen, forteller til Dagbladet at det ikke hadde vært mulig for dem å bistå med norske passleveranser en kort periode nå.

- En slik prosess tar tid å planlegge og er kostbar, så det er ikke mulig for oss å hjelpe for en kortere periode, sier han.

Haugen i Nokas understreker at han ikke kjenner til detaljene i leveringsutfordringene knyttet til norske pass, men sier at ut fra det man leser i mediene, er det kortere leveringstid utenfor Oslo enn det er midt i Oslo sentrum.

- Det betyr at problemene med å levere pass, kan ikke bare skyldes mangel på råvarer, sier han.

Dagbladet har tatt kontakt med det tredje norske selskapet som leverte anbud, Sopra Steria AS. De ønsker ikke å uttale i saken.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer