Kan solkremen gå ut på dato?

Kan du bruke solkremen fra i fjor? Eller blir solkremen «for gammel»?

KAN BLI FOR GAMMEL: Om solkremen har endret konsistens eller lukt, så er det på tide å investere i en ny. Foto: Bofotolux/Shutterstock/NTB Scanpix
KAN BLI FOR GAMMEL: Om solkremen har endret konsistens eller lukt, så er det på tide å investere i en ny. Foto: Bofotolux/Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange steder i landet er det meldt om fine påsketemperaturer de neste dagene, og da gjelder det å bruke solkrem.

Du er imidlertid ikke alene dersom du blir overrumplet av sola og ikke har rukket å kjøpe inn ny og fersk solkrem ennå. Men du har sikkert noe gammelt stående i skapet, fra i fjor. Det får gå ... Eller gjør det det?

Kan du bruke solkremen fra i fjor? Eller blir solkremen gammel? Og hvordan kan du se eller sjekke om den faktisk er «utgått på dato»?

Ifølge Andreas Bjørnstad, pressesjef i Kreftforeningen, skal det i utgangspunktet være greit å bruke solkremen fra i fjor.

- Ja, alle EU-godkjente kremer og solkremer skal ha et krukkesymbol som garanterer at de er holdbare i 12 måneder etter åpning, sier han.

Kan holde seg lenger

Bjørnstad forteller at solfaktor kan holde seg lenger enn det, men at det kan ha betydning hvordan den har vært oppbevart.

- Ligger den i bakruten på bilen, står den i vinduskarmen eller har den overvintret på hytten i minusgrader, kan den ha tatt skade. Så lukter den harskt og konsistensen er annerledes enn den skal være, kan kvaliteten ha blitt forringet, sier Bjørnstad til Dinside.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer