For mange er det vanlig å lese anmeldelser og tilbakemeldinger fra vanlige forbrukere før man bestemmer for å kjøpe et nytt produkt. Enten det er ny spillkonsoll, mobil, tannbørste eller noe annet.
Flere butikker, og spesielt nettbutikker, bruker elementer som anbefalt-stempler, terningkast og sitater fra produktanmeldelser og tilbakemeldinger fra andre kunder i annonser og på produktsidene, men her er det viktig med god merking slik at kundene er obs på hva som er kilden til anmeldelsene.
- Viktig å presisere
DinSide ble oppmerksom på flere Facebook-annonser fra selskapet E-wheels, som blant annet selger elsykler og elsparkesykler under egen merkevare, som inneholdt terningkast og positive sitater uten henvisning til eventuelle kilder.
Enkelte produkter hadde også et «Godt kjøp. Mye for pengene»-stempel på produktsiden i selskapets nettbutikk, men også disse manglet kilder.
Vi framla eksemplene, som du kan se i under, overfor Forbrukertilsynet og spurte hva de tenker om denne type markedsføring.
Bente Øverli, avdelingsdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, sier at de ikke har vurderte denne markedsføringen, men uttaler seg på generelt grunnlag.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger