Kjøpeguide for elsykkel

Mer enn pris å ta hensyn til.

PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20 000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modeller kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20 000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modeller kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert

Trenden med elsykler har forlengst nådd Norge, og utvalget av modeller i alle prisklasser er i år større enn noensinne. Men et stort utvalg gjør det også vanskelig å bestemme seg.

Og det er her vår kjøpeguide skal gi deg en hjelpende hånd.

To ulike motortyper

Det finnes typer motorer: Hjulmonterte (foran eller bak) og krankmonterte (altså montert ved pedalene).

Om man foretrekker motor på forhjul eller bakhjul er en smaksak. Mens motor på forhjulet gir en dra-effekt, får man en får en skyve-effekt motor på bakhjulet.

Tips: Bakhjulsmontert motor gjør det mer komplisert å få av hjulet dersom du punkterer og må skifte eller lappe slange.

Krankmotorene er best, men også dyrest

Det beste og dyreste alternativet er derfor en senter/krankmontert motor. Da får man hjelp direkte på pedalene, og kraften overføres via kjede til bakhjulet. Dette gir en større følelse av kraft og kontroll.

På bakhjulet (men ikke i kranken, for der sitter jo motoren) kan det her monteres tradisjonelt kjedegir. I tillegg kan hjulene utstyres med hurtigkobling, slik at de blir lette å ta av.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.