Kjøpeguide for elsykkel

Mer enn pris å ta hensyn til.

PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20 000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modeller kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
PÅ HJULET: På de rimelige modellene er motoren montert på for- eller bakhjul. Først når du passerer 20 000 kroner blir krankmonterte motorer vanlig. Dyrere modeller kan også ha motoren på bakhjulet, som denne fra Rayvolt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert

Trenden med elsykler har forlengst nådd Norge, og utvalget av modeller i alle prisklasser er i år større enn noensinne. Men et stort utvalg gjør det også vanskelig å bestemme seg.

Og det er her vår kjøpeguide skal gi deg en hjelpende hånd.

To ulike motortyper

Det finnes typer motorer: Hjulmonterte (foran eller bak) og krankmonterte (altså montert ved pedalene).

Om man foretrekker motor på forhjul eller bakhjul er en smaksak. Mens motor på forhjulet gir en dra-effekt, får man en får en skyve-effekt motor på bakhjulet.

Tips: Bakhjulsmontert motor gjør det mer komplisert å få av hjulet dersom du punkterer og må skifte eller lappe slange.

Krankmotorene er best, men også dyrest

Det beste og dyreste alternativet er derfor en senter/krankmontert motor. Da får man hjelp direkte på pedalene, og kraften overføres via kjede til bakhjulet. Dette gir en større følelse av kraft og kontroll.

På bakhjulet (men ikke i kranken, for der sitter jo motoren) kan det her monteres tradisjonelt kjedegir. I tillegg kan hjulene utstyres med hurtigkobling, slik at de blir lette å ta av.

På de fleste elsykler kan du regulere hvor mye hjelp du får av motoren. Og jo mer hjelp den skal yte, jo mer strøm bruker den.

FORSKJELLER: Denne illustrasjonen viser de ulike motor- og batteriløsningene. Foto: XXL
FORSKJELLER: Denne illustrasjonen viser de ulike motor- og batteriløsningene. Foto: XXL Vis mer

Hvor langt du kan sykle før du må lade opp, avhenger for en stor del av terrenget og din egen sykkelstil.

Er du lat og skal sykle langt, bør du derfor satse på et batteri med høyt Ah-tall (Ampere-time). De mest beskjedne batteriene kan ligge på rundt 7 Ah, mens de sprekeste kan ha hele 17-18 Ah. Det vanligste er rundt 10Ah, som ved normal bruk vil gi en rekkevidde på 5-6 mil.

Du må også ta hensyn til batteriets spenning i volt (V). Om du ganger antallet volt (for eksempel 36V) med amperetimer (Ah), får du antallet watt-timer (Wh). Dette tallet forteller hvor mye energi batteriet leverer. Det er altså antallet watt-timer som forteller oss hvor langt du kan sykle i forhold til effekten du får.

Et 24 volts batteri gir deg om lag en time på «full spiker» med en motor på 250 watt. Med 46 volt får du nesten to timer.

Batterier blir dårligere over tid, og de er relativt dyre (mellom 3000 og 6000 kroner) å erstatte. Forbrukerrådet anbefaler derfor at du i kjøper et batteri som har bedre kapasitet enn det du tror du trenger i utgangspunktet

Vi har sett på de ulike prisklassene og sjekket hva du får i hver av dem. Vær oppmerksom på at eksemplene er tilfeldig valgt, og at prisene kan variere fra butikk til butikk.

De aller billigste (6000-9000 kroner):

Den aller rimeligste sykkelen vi kjenner til på det norske markedet er Biltema-sykkelen til 6999 kroner. Tidligere har vi testet en Biltema-sykkel til 5999 kroner mot en fra Clas Ohlson til 8995 kroner.

Biltema-sykkelen har bare 24 volts batteri, og dette vil vi ikke anbefale dersom sykkelen primært skal brukes til å forsere tunge bakker. Av de to er Clas Ohlson-sykkelen vinneren. I vår konklusjon legges det vekt på at sykkelen er brukervennlig, at den er solid, har god komfort og god framdriftshjelp, samt både hånd- og fotbetjent bakbrems.

De rimeligere syklene har ikke hurtigkobling på hjulene. Du må derfor skru av mutteren (husk skiftenøkkel!) og dra ut girkoblingen, slik som på andre bysykler.

KAPASITET: Det er stor forskjell på batterier. Sjekk Ah-verdien først. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
KAPASITET: Det er stor forskjell på batterier. Sjekk Ah-verdien først. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Bortsett fra noen få modeller er det ellers ikke mye å få i denne prisklassen, dersom du ser bort fra enkelttilbud på modeller fra i fjor eller året før.

De rimelige (9000–15 000 kroner)

Stort sett alle syklene i denne klassen har hjulmonterte motorer, enten foran eller bak. Krank/senter/midtmonterte motorer (se faktaramme) er som oftest forbeholdt sykler som koster mer.

Men ellers er det mye å velge i. Både når det gjelder rammer, utstyr og tekniske løsninger.

Biltema Yosemite City Explorer 28" til 12 000 kroner har for eksempel integrert batteri i nederøret (altså der du vanligvis plasserer flaskeholderen). Dette er noe vi gjerne ser på dyrere sykkeltyper.

De aller fleste sykler i denne klassen har batteriet montert under bagasjebrettet. Andre modeller har batteriet montert i seterøret, noe som gir bedre vektfordeling og stabilitet.

Ellers har syklene i nedre mellomklasse ofte et mer sportslig og mindre «bestemorlignende» utseende enn de aller billigste. Utformingen på rammen har likevel ikke så mye betydning med elsykler som med vanlige sykler, så dette går mer på det visuelle enn på det funksjonelle.

Mellomklassen (15 000–20 000 kroner)

Her finner du sykler med større batterikapasitet og bedre utstyr enn i klassen over.

Helt øverst i dette prissegmentet (til 19 999 kroner) finner vi blant annet Diavelo Lightning 100, som er utstyrt med krankmotoren Protanium på 250 watt/80 Nm. Batteriet er integrert i underrøret og gir sykkelen et lekkert utseende.

Øvre mellomklasse (20 000–30 000)

Her begynner vi å nærme oss entusiast-klassen, med for det meste «strippede» terrengsykler uten skjermer, lys eller annet utstyr, men selvsagt med visse unntak.

Her finner vi blant annet Kayza Talik Dry 4 som koster 29 900 kroner.

Sykkelen har Bosch Performance Line-motor og underrørsmontert PowerPack 400Wh-batteri fra Bosch.

Superklassen (30 000 og oppover)

Her finner du syklene for de som tenker kvalitet og ytelse framfor alt, og ikke er så nøye på om det forsvinner en månedslønn eller to inn i sykkelen.

Diavelo Lightning 100 2016. Foto: Diavelo
Diavelo Lightning 100 2016. Foto: Diavelo Vis mer

Vi har tidligere testet Merida Big Nine E-Lite 900DX, som da kostet 42 999 kroner, med navigasjon og skjerm som kommuniserer med mobiltelefonen din via en app.

Unike Rayvolt Cruzer har også nylig vært inne til test. Den koster nærmere 50 000 kroner og veier godt over 30 kilo. Men for en elsykkel!

SKILLE: Sykler med krankmonterte Bosch-motorer skal det godt gjøres å finne under 20 000 kroner. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SKILLE: Sykler med krankmonterte Bosch-motorer skal det godt gjøres å finne under 20 000 kroner. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Nylig tok vi også en nærmere tid på bycruiseren Electra Townie Path Go! 8i, som koster drøyt 30 000 kroner. Den har en kraftig Bosch-motor, oppreist sittestilling og tjukke og gode dekk fra Schwalbe.

Status og merke kommer nok også inn her. Skal vi tro tilbakemeldingene vi har fått på tidligere elsykkel-artikler er ett av de gjeveste merkene tyske Haibike.

Haibike Xduro AllMtn 6.0 2020 har en listepris på 69 999 kroner, men er langt fra å være den dyreste elsykkelen.

På Prisjakt finner vi Cannondale SuperSix EO NEO 1 2020-modell til 115 999 kroner. Trek Raul 9.9 X01 AXS 2021 har en enda heftigere prislapp: 139 999 kroner.

Få flere gode tips på nettet

Forbrukerrådet og sportkjeden XXL er blant dem som har gode guider på nettet som forklarer fordeler og ulemper med de ulike typene. Også nettstedet Trygg Trafikk har mye nyttig informasjon.

Sist oppdatert april 2021.

Dette er elsykkel

  • En elsykkel er ingen moped. Elmotoren driver ikke sykkelen, den hjelper deg bare å tråkke.
  • Hastigheten er begrenset til 25 km/t. Vil du sykle fortere enn dette, er det beinkraft som gjelder.
  • Koster fra 7000 kroner til over 40.000.
  • Vanlige sykler veier 10-12 kilo. Elsykler veier gjerne over 20 kilo.
  • Det finnes tre typer motorer: Bakhjulsmontert, forhjulsmontert og krankmontert.
  • Maks tillatt motorkapasitet er 250 W.
  • Batterikapasitet (Ah), kjørestil og terreng avgjør hvor langt du kan sykle før du må lade.
Terrengsykkelen Trek Rail 9.9 er den dyreste elsykkelen på Prisjakt.
Terrengsykkelen Trek Rail 9.9 er den dyreste elsykkelen på Prisjakt. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer