- Jeg ble sjokkert, så det er tydelig at «Nei takk til reklame-lappen» fungerer. Det er lenge siden jeg hadde fått reklame og jeg var ikke forberedt på hvor mye som kom, sier Paro Nina Lyngmo til DinSide.
43-åringens kommentar kommer etter at hun fjernet Nei takk til reklame-klistremerket på postkassa forrige helg, for å fikse den gamle postkassa.
Lyngmo sjekket derfor når posten skulle leveres neste gang, og tenkte at hun hadde nok tid til å hente et nytt klistremerke før posten skulle komme på tirsdag.
Men mandag morgen var postkassa fylt av reklame og Lyngmo telte seg fram til fjorten ulike eksemplarer.
- Det virker som reklamen leveres hyppigere enn posten. Jeg er veldig opptatt av dette og hadde sjekket når posten skulle leveres. Jeg vurderte på lørdag om jeg skulle hente en ny lapp, men tenkte at jeg kunne fikse det på mandag siden posten ikke skulle komme før tirsdag.

Oppfordring
Lyngmo synes det hadde havnet «skremmende mye» reklame i postkassa.
- Det hadde vært bedre å begynne med en «Ja takk-lapp» hvis man ønsker reklame, så kunne man bedt om det istedenfor å reservere seg. Jeg oppfordrer uansett alle til hente en «Nei takk til reklame-lapp» hos posten.
43-åringen har også en teori om hvorfor det havnet så mye reklame i postkassa.
- Fra mitt ståsted ser jeg ikke noen annen grunn enn at det handler om økonomi fra aktørene, som ønsker flere salg og vil påvirke kundene. Så er spørsmålet hvor greit det er, jeg tenker at det ikke er greit.

Rådyr tastefeil: - Irriterende
- Sjeldent vi får klager
Aleksander Hømanberg, presse- og kommunikasjonsrådgiver i Posten, forklarer til DinSide at de sjeldent får klager.
- Posten respekterer folks ønske, hvis de velger å reservere seg mot uadressert reklame. Da holder det med klistremerket du kan få kostnadsfritt hos Posten, eller du kan klistre på en egen lapp. Postreklame er en effektiv kanal som mange annonsører benytter, men det er viktig å påpeke at det er flere distributører enn Posten som tilbyr levering av reklame i postkassa.
Han fortsetter:
- Ut i fra bildet av reklamen er det umulig å si om alt eller deler av dette kommer fra oss i Posten. Det er svært sjelden at vi får klager på grunn av dette nettopp fordi det er så enkelt å reservere seg mot postreklame.