
Nei, du kan faktisk ikke kjøre hvor du vil
Elsparkesyklene har inntatt mange norske byer i løpet av våren om sommeren, og de nye kjøretøyene har virkelig satt sitt preg på mange av de største byene hvor det er kommet et stort antall av dem.
I Oslo kom de første utleie-sparkesyklene på gata allerede tidlig i vår, og etter det er flere og flere selskaper kommet til. Nå er det oppe i seks selskaper som har satt elsparkesykler på gata i Oslo. 11 selskaper meldte sin interesse om å drive utleie til Oslo kommune i vinter.
I Trondheim er utleiesparkesykler ennå ganske ferskt, og det er kun ett selskap som nylig har satt ut elektriske sparkesykler i trønderhovedstaden.
Må fjernes inntil tillatelse er på plass
Men nå krever kommunen at elsparkesyklene fjernes, inntil kommunale reguleringer og tillatelser er på plass.

El-sparkesykler: Dette kan du få i «bot»
Det skriver DN.no, som henviser til Adresseavisen.
Kommunens formannskap har bestemt at utleie av elsparkesykler i Trondheim fra nå av skal reguleres. Det skal kun være lovlig å drive utleie av elsparkesykler i Trondheim dersom utleier har avtale med kommunen.
Det er elsparkesykkelutleieren Ryde som satte sparkesykler på gata i Trondheim tidligere i sommer. Nå må alle sparkesyklene fjernes i påvente av kommunal tillatelse.
Ingen krav i Oslo
Til sammenlikning har det hittil ikke vært et liknende krav i Oslo.
Som Dinside tidligere har omtalt, har ikke Bymiljøetaten i Oslo kommune krevd verken søknad eller godkjenning av selskaper som har ønsket å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler i byen.
De har imidlertid hatt et sett med regler som de ønsker at utleierne skal følge. Reglene har blant annet omfattet hvor det er lov å sette fra seg sparkesyklene - og diverse krav til utleierne.
Utleiesparkesyklene har ført til mange utfordringer i bybildet mange steder, spesielt i Oslo, blant annet at syklene hensettes slik at de står i veien for andre trafikanter. Det er også rapportert om mange ulykker med elsparkesykler.
