Nidar

Kritiseres for dette

Forbrukerkampanjen skaper reaksjoner.

SKAPER REAKSJONER: Emilie Voe Nereng og Mina Gerhardsen reagerer på denne kampanjen. Skjermdump: Nidar
SKAPER REAKSJONER: Emilie Voe Nereng og Mina Gerhardsen reagerer på denne kampanjen. Skjermdump: Nidar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nidar har i disse dager en reklamekampanje for «Smash!» der forbrukerne kan vinne et årsforbruk av sjokoladen, noe som tilsvarer hele 140 poser i året.

«Finn gullkjegla i butikk nå! Vi har gjemt gullkjegler i Smash-poser over hele landet, og finner du gullkjegla, vinner du et årsforbruk av Smash! Gullkjeglene med vinnerkoder finner du i varianten Smash! 200 gram, og finnes bare i poser med kampanjemerking,» står det på Nidars nettside.

Kampanjen har blitt kritisert av Emilie Voe Nereng, ernæringsrådgiver og influencer og Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforsamlingen for folkehelsen.

Nettavisa Kampanje omtalte saken først.

- Ikke bra for helsa

Til DinSide forklarer Gerhardsen at Nidar oppfordrer folk til å kjøpe ekstra mye Smash for å være med i konkurransen.

- Som all reklame er jo målet å øke forbruk, men her er de også med på å normalisere at sjokolade også er greit til hverdags. I Norge sliter vi med vekta. Hele sju av 10 av oss har overvekt eller fedme, noe som øker risiko for alvorlige sykdommer som kreft, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdom. Vi trenger bedre tilrettelegging for gode helsevalg, ikke mer oppfordringer om sjokolade som hverdagskos.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.