Blærehelse hos kvinner:

Lege forbløffer: - Du tisser feil!

Slik mener den amerikanske legen Teresa Irwin at kvinner bør sitte for å tisse. Unødvendig for friske kvinner, mener den norske urologen Sissel Overn.

SOM EN COWBOY: Slik mener den amerikanske legen Teresa Irwin at kvinner skal tisse. Foto: Jam Press/@dr.teresa.irwin
SOM EN COWBOY: Slik mener den amerikanske legen Teresa Irwin at kvinner skal tisse. Foto: Jam Press/@dr.teresa.irwin Vis mer
Publisert

Den amerikanske legen Teresa Irwin vekker oppsikt med sine kvinneråd.

Blant annet hevder hun at vi har tisset feil i alle år.

Irwin er ekspert innen kvinnelige bekkenproblemer og har også jobbet som kirurg. Nå kaller hun seg selv en vaginacologist (en som studerer vaginaer), og holder blant annet foredrag om kvinnehelse.

Opp gjennom åra har Irwin nemlig lagt merke til at pasientenes helseproblemer ofte har vært knyttet til mangel på kunnskap om hvordan vi skal behandle kroppen vår.

Derfor har hun bestemt seg for å dele sine blæreråd på sosiale medier.

- Du tisser feil!

I en fersk video deler eksperten sine aller beste tips for god vaginalhelse.

Blant hennes råd finner du: Å drikke nok vann, ikke bruke parfymerte produkter, gjøre regelmessige bekkenbunnsøvelser - og å sørge for at du får tømt blæra fullstendig.

LEGE: Teresa Irwin er ekspert innen kvinnelige bekkenproblemer og har også jobbet som kirurg. Foto: Jam Press/@dr.teresa.irwin
LEGE: Teresa Irwin er ekspert innen kvinnelige bekkenproblemer og har også jobbet som kirurg. Foto: Jam Press/@dr.teresa.irwin Vis mer

For å få tømt blæra skikkelig, har Irwin en overraskende metode:

- Visste du at det fantes flere måter for oss å tisse? De fleste av oss har blitt lært opp til å tisse sittende ganske rett-opp-og-ned. Men det er feil, hevder Irwin i videoen.

Ifølge legen kommer du ikke til å klare å tømme blæra på denne måten.

- En tredjedel av urinen kommer til å bli værende i blæra dersom du tisser sittende rett-opp-og-ned, hevder hun.

- Tiss som en cowboy

Så viser hun hvordan hun mener du egentlig skal sitte når du tisser:

- Den riktige måten å tisse på, er som en cowboy. Len deg framover, ha albuen på knærne og sørg for at beina står flatt på gulvet, mener hun.

Det oppsiktsvekkende rådet har ikke gått ubemerket hen. I kommentarfeltet er det flere som viser sin forbløffelse:

- Jeg ante ikke at det fantes en riktig måte å tisse på!

En annen skriver, en smule sjokkert:

- Unnskyld meg, går det an å tisse FEIL?

Den norske urologen Sissel Overn, som har klinikk på Hokksund, har et litt mer nyansert syn på saken.

- Ingenting å styre med

Urologi er en medisinsk spesialitet som tar for seg sykdommer i urinveiene hos både menn og kvinner, og de mannlige kjønnsorganer.

- Først og fremst så vil jeg si at de aller fleste tømmer seg helt greit ved å sitte vanlig på do. Vi skal være litt forsiktige med å pålegge folk ting som kanskje ikke er nødvendig, sier hun til Dagbladet.

HVILKEN VEI?: Hvilken vei dorullen skal henge er en evig diskusjon. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Hun forteller at de aller fleste damer tømmer seg greit for urin, ettersom kvinner ikke har prostata.

- Hvis man er i tvil om man tømmer seg bra, så bør man få det undersøkt ved hjelp av ultralyd. Og hvis man tømmer seg helt greit, er det ingenting å styre med, sier hun.

Irwin har også delt fem triks som hun mener kan bidra til å forbedre blærehelsa generelt sett. Les hennes råd og Sissel Overns synspunkt under:

1) Gi blæra di riktig mat og drikke:

- Unngå ting som irriterer blæra, og erstatt med det blærevennlig mat. Kaffe, kullsyreholdige drikker, kunstige søtningsstoffer og alkohol er kjent for å irritere blæra, så en enkel endring i vaner er å begrense hvor mye du inntar av disse, sier Irwin.

- Jeg sier ikke at du må kvitte deg med alle disse drikkene. Jeg drikker fremdeles kaffe om morgenen, men poenget er å drikke med moderasjon og balansere det med vann for å hydrere kroppen.

Ifølge Overn er det ingen grunn til å drive kostrestriksjoner så lenge du ikke har blæreproblemer.

- Men jeg er veldig enig med det om begrenset væskeinntak, for det er faktisk et stort problem for tida. Det leses og skrives overalt at man skal drikke litervis hver dag - og det skaper problemer, sier hun.

For høyt væskeinntak fører ifølge urologen til at folk tisser ofte, og de kan få utvidet blære hvis de går og holder seg og ikke orker gå og tisse.

- Det er ikke godt for noen ting. Så er det helt klart bedre å drikke vann enn å drikke brus, men det er ikke sånn at jo mer vann du drikker, jo bedre er det.

Men hvor ofte bør vi drikke da? Det oppsummerer Overn i to enkle setning:

- Vi drikker når vi spiser, drikker når vi er tørste og innimellom så drikker vi for eksempel te, kaffe eller vin i sosiale sammenhenger. Men vi skal ikke drikke to liter vann i tillegg til det.

2) Ikke utsett dopausene:

- Bruk toalettida di effektivt. For en kvinne er det sunt å tisse omtrent fire til sju ganger om dagen. Hvis du venter for lenge med å gå på do, så kan du uforvarende trene hjernen til å ignorere signalene som hjelper deg med å vite når du må du på do, sier Irwin.

Ifølge Overn er det helt normalt for kvinner å tisse fire til sju ganger om dagen - men det avhenger litt av hvor mye man drikker.

- Men vi skal jo også kunne greie å holde oss litt, så vi skal ikke fly på do med en gang vi kjenner noe. Det er hele hensikten med å ha blæra. Samtidig skal vi ikke gå og holde oss hele tida, heller, sier hun.

Slik oppsummerer Overn det:

- Når blæra begynner å bli skikkelig full og det er ubehagelig å holde seg, da er det på tide å få tisset. Man behøver ikke å holde seg lenge hver eneste dag, men det er ikke farlig å holde seg litt. Det er ikke alltid det passer å få tisset, sier hun - og legger til:

- Friske damer som ikke har noen problemer behøver ikke å styre med noe som helst.

3) Ta deg god tid, og sitt på riktig måte:

Ifølge Dr. Irwin skal du bruke et helt minutt på å tisse, og du bør gjøre det i riktig posisjon.

- Et minutt kan høres ut som en evighet, men det er ikke det. Mange kvinner tar seg ikke tid til å tømme blæra fullstendig. Når du presser på for å tisse fortere, kan det føre til at du får en kraftigere urinstrøm som kan legge press på de omkringliggende musklene, hevder hun.

GENIALT: Av og til kan det være lurt å ta vare på dorullkjernen når papiret er brukt opp, særlig når du må støvsuge kriker og kroker i hjemmet. Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

Overn mener på sin side at de aller fleste damer tisser greit.

- Så kan det være ting som forstyrrer normal funksjon, og da er det greit å be om en undersøkelse for å finne ut om det er noe galt, sier hun.

Mange av de damene som oppsøker Overns kontor med en bekymring, har stor nytte av å skrive tisselister for å danne en oversikt over hvor ofte - og på hvilke tidspunkt - de tisser.

- For de aller fleste damer er det greit å bare gå og tisse og bli ferdig, understreker hun.

4) Gjør bekkenbunnsøvelsene dine:

- Jeg vet dere alle har hørt rådet om å gjøre regelmessige bekkenbunnsøvelser, men hvorfor det? Musklene i bekkenbunnen dekker innsida av bekkenet ditt. De fungerer som et nett for å holde reproduksjonsorganene dine på plass. Når bekkenbunnen blir løs, klarer den ikke lenger å holde disse organene oppe - og det kan føre til prolaps og andre problemer.

Ifølge Sissel Overn er det aldri galt å trene muskler.

- Hvis du trener, kan du gjøre litt knipeøvelser i tillegg. Det gjør at man minsker risikoen for lekkasje. Det at man ikke greier å holde igjen, er sånn som kan komme med alderen, sier hun.

5) Klem igjen når du nyser:

- Det femte tipset mitt er å klemme igjen når du nyser. Det skaper en motreaksjon som motvirker presset, og som styrker bekkenbunnen, sier Irwin.

Sissel Overn mener at dette ikke er noen dum idé, spesielt hvis du sliter litt med lekkasjer:

- Hvis du vet at det av og til kan komme en dråpe, så er du litt forberedt når du nyser, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer