Svindel:

Lone (22) ble rundlurt - advarer andre

- I etterkant har jeg tenkt at det var veldig dumt av meg, sier Lone Skjerven etter kjempebrøleren.

TAR SELVKRITIKK: Lone Skjerven sier at hun burde skjønt tidligere at hun ble utsatt for svindel. Foto: Privat
TAR SELVKRITIKK: Lone Skjerven sier at hun burde skjønt tidligere at hun ble utsatt for svindel. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

5. juni fikk Lone Skjerven (22) det som tilsynelatende virket som en helt uskyldig melding fra et familiemedlem på Facebook:

«Hei, kan du gi meg telefonnummeret ditt?»

- Jeg kjenner jo denne personen, og visste at hun ikke hadde nummeret mitt, derfor tenkte jeg ikke noe mer over det, forteller Lone til Dagbladet.

Hun hører ikke noe mer fra vedkommende den dagen, men Skjerven får en ny melding fire dager seinere.

- Jeg får beskjed om at jeg vil få tilsendt en kode til en konkurranse på SMS.

Meldingen hun får tilsendt er for å tilbakestille Facebook-passordet, men Skjerven tenker fortatt ikke at det er noe mistenksomt.

Hun sender koden.

HACKET: Slik startet samtalen mellom familiemedlemmet og Lone. Foto: Privat
HACKET: Slik startet samtalen mellom familiemedlemmet og Lone. Foto: Privat Vis mer

Fikk vinnermelding

Like etterpå får Lone en melding om at hun har vunnet 6500 kroner.

«Familiemedlemmet» skriver til Skjerven at hun ønsker å hjelpe henne med å overføre pengene.

- Jeg synes bare at det var veldig hyggelig at hun ville gjøre det, sier hun.

For at Lone skal få premien, må hun sende kontonummeret sitt.

- Hun lover at det ikke er noe galt. Jeg begynner først å lure når hun trenger fødselsnummeret mitt, men der forklarer hun at det er for å bekrefte at det er jeg som får pengene.

UTPRESSINGSMAIL: Dette må du gjøre om du får svindelmailen. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Reagerer plutselig

Fødselsnummeret er ikke det eneste familiemedlemmet trenger.

- Jeg sender flere personlige opplysninger. Det er ikke før hun spør meg om mitt personlige passord at jeg reagerer. Da tenkte jeg at det er det ingen andre som skal ha.

Hun hadde allerede på det tidspunktet gitt fra seg telefonnummer, kontonummer, postadresse, fødselsnummer og godkjent en bank ID forespørsel.

Når 22-åringen skjønner at hun har blitt lurt, tar hun kontakt med moren sin.

- Det viste seg at hun som kontaktet meg hadde blitt hacket, men det hadde ikke jeg fått noe beskjed om. Jeg ble litt stressa fordi jeg hadde gitt fra meg mye personlig informasjon, sier hun.

Hacket Facebook-konto

Personen klarte å hacke seg inn på Facebook-en til Skjerven og sendte samme melding til flere av hennes Facebook-venner.

Etter noen mailer fram og tilbake med Facebook, fikk Lone til slutt kontoen sin tilbake.

- Jeg fikset også alt annet. Heldigvis hadde det ikke blitt trukket noen penger fra kontoen min. Jeg hadde sørget for at det ikke var så mye å trekke hvis det skulle gå galt, forteller Skjerven til Dagbladet.

Skjerven mener at det er ulike grunner til for hvorfor hun gikk rett i fella.

- Jeg hadde vært på jobb, levert eksamen og vært på trening. Jeg var derfor veldig trøtt og tenkte ikke det var noe lureri siden det var noen jeg kjente.

Hun har ikke anmeldt hendelsen.

Pågående trend

Ingrid Grav jobber som såkalt svindeljeger for Danske Bank.

Jobben hennes er å stoppe svindlere og hjelpe de som har blitt lurt.

- Fisking etter sensitiv informasjon via sosiale medier har økt de siste månedene. Vi har registret flere tilfeller av eksakt samme metode, sier Grav til Dagbladet.

Ved å hacke personer sine Facebook-konto er svindleren allerede et steg nærmere å vinne mottakeren sin tillit.

- Folk flest er mer villig til å oppgi sensitiv informasjon til personer man kjenner og stoler på, sier hun.

SVINDELJEGER: Ingrid Grav jobber med å forhindre at andre blir lurt av svindlere. Foto: Danske Bank/Julianne Spooren
SVINDELJEGER: Ingrid Grav jobber med å forhindre at andre blir lurt av svindlere. Foto: Danske Bank/Julianne Spooren Vis mer

Ikke første gangen

Lone Skjerven forteller at det ikke er første gangen hun har fått slike meldinger.

- Tidligere har vært fra folk jeg ikke kjenner, og da har jeg ikke svart.

Likevel tar hun til seg selvkritikk.

- I etterkant har jeg tenkt at det var veldig dumt av meg, jeg er egentlig veldig skeptisk til sånt.

Sensitiv informasjon

Er man er usikker på om meldingen faktisk er sendt fra Facebook-vennen, oppfordrer svindeljeger Grav til å kontakte vedkommende via annen kanal.

- Både for å sjekke om dette faktisk stemmer, og for å informere vedkommende, slik at det kan rapporteres inn til Facebook og hindre at flere blir lurt, sier hun.

Likevel er det ikke sikkert at man setter spørsmålstegn til personen man snakker med, og det vil derfor ikke være rart om man oppgir telefonnummer og fortsetter samtalen.

Grav forteller at man alltid må huske på at sensitiv informasjon ikke skal deles med noen andre - ikke engang med banken eller politiet.

- Det kan føles ubehagelig å gjøre seg vanskelig ved å ikke dele informasjon, men alternativet er så mye verre. Aldri oppgi personnummer, kortnummer, personlige koder og passord til uvedkommende, sier Grav til Dagbladet.

Fisker etter opplysninger

Det Grav ser mest av svindelforsøk er de som fisker etter sensitive opplysninger.

Dette kan være gjennom e-post, SMS, telefon eller sosiale medier.

Den siste tiden har det blitt registret mange falske e-poster som ser ut som det er sendt fra Spotify.

- Du vil bli bedt om å klikke på en link for å oppdatere kortnummer eller utløpsdato for å fortsette ditt Spotify premium abonnement. Vi har også sett en økning i falske telefonsamtaler hvor svindleren utgir seg for å være ansatt i banken, sier hun til Dagbladet.

- En dum hendelse

For å advare andre mot å gå i samme fella, lagde Skjerven en TikTok der hun forklarte nøyaktig hva som har skjedd.

@lone.s Svar til @pernillesorensen5 ♬ original sound - lone.s

- Hadde jeg sett en slik video, hadde jeg hatt det mer i bakhodet, og jeg tror ikke jeg hadde gått like langt.

I kommentarfeltet er det mange som reagerer på hvordan hun falt for det hackeren skrev.

- Jeg er fullt klar over at det var dumt. Det er ikke sånn at jeg gjør slike ting hele tiden. Det var en dum hendelse, og jeg tenkte meg ikke om, sier hun.

Selv om hun gjerne skulle vært foruten tar hun det hele med et smil.

- Jeg må ta litt selvironi og le når jeg går så langt, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer