Loven mange syklister bryter

Påbudet er helt unødvendig, sier ekspert.

BORTE VEKK: Mangeårig sykkelmekaniker Olav Berve hos Felgen sykkelverksted sier refleksene ofte er lite solide og går lett i stykker, i tillegg til at de er dårlig festet.  Foto: Thomas Strzelecki
BORTE VEKK: Mangeårig sykkelmekaniker Olav Berve hos Felgen sykkelverksted sier refleksene ofte er lite solide og går lett i stykker, i tillegg til at de er dårlig festet. Foto: Thomas Strzelecki Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trafikkreglene er klare: «På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks.»

Dette er fra paragraf 5 fra Forskrift om krav til sykkel, som handler om påbudt bruk av lys og refleks på sykkel.

Fersk test: Dette er den beste sykkellykten

Mange som manglet

Men er det egentlig noen som vet at dette er påbudt? Og er det noen som egentlig bryr seg? DinSide tok en fem-minutters rundtur i nabolaget og oppdaget at rundt 30 prosent av alle de parkerte syklene manglet refleks på pedalen. Og, nei, det var ikke sykler som var parkert for godt.

Noen av syklene DinSide fant på vår femminutters rundtur:


Refleks på pedalene er etter min mening bare tull. Så lenge du har gode lys foran og bak på sykkelen, er du synlig i trafikken, sier journalist Henrik Mühlbradt hos Sykkelmagasinet.

Men Mühlbradt understreker at det er viktig at lyset også kan sees fra siden av sykkelen, og at dét ofte er forskjellen på en god og dårlig sykkellykt.

– Alternativt kan det være aktuelt med reflekser i eikene. Det er greit å supplere med refleks foran og bak også, til nødbruk om batteriet på lyktene skulle gå.

Les: Er blinkende lys på sykkel lov?

Forskrift om krav til sykkel: § 5. Lys og refleks

  • 1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
  • 2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
  • 3. Lyktene skal være festet til sykkelen.
  • 4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

  • «Det handler om sikkerhet»

    Harald Gjelsvik hos Trafikant- og kjøretøyavdelingen ved Statens vegvesen er ikke enig:

    – Nei, det handler om sikkerhet. Andre trafikanter ser lettere ytterpunktene på sykkelen når pedalene beveger seg opp og ned. Det synliggjør syklisten på en bedre måte enn hvis man bare hadde brukt lys.

    Gjelsvik sier man ikke kan risikere å få bot hvis man mangler refleks på sykkelpedalene, det skrives først ut et forenklet forelegg på 900 kroner når lys mangler på sykkelen.

    Les også: Sykkellykten som burde vært påbudt

    Klikkpedaler

    Synes du refleks på pedalene skal være påbudt? (Avsluttet)
    Nei(63%) 766
    Ja(37%) 458
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    I paragrafen heter det også at «Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene».

    Hvorvidt dette blir fulgt opp av de som bruker klikkpedaler, er en annen sak. Gjelsvik sier likevel de har to alternativer:

    – Det finnes «tosidige» klikkpedaler hvor det er mulighet til å feste refleks på pedalene, alternativt kan refleks være festet på pedalarmene.

    Husk: Refleks er ferskvare

    En god reserve

    Sykkeljournalist Henrik Mühlbradt sier han aldri har sett noen bruke refleks på krankarmene, og at refleks på klikkpedaler kan være litt trøblete. Han mener dette produktet kan være en løsning for klikkpedalbrukere som vil følge reglene.

    Paal Ove Sodefjed hos Trygg Trafikk sier at det er mange som ikke tar refleks på sykkel alvorlig, men påpeker at refleks kan være en god reserve for de som for eksempel sykler hjem fra jobb.

    Det er mange som glemmer at den sykkelturen de tar hjem etter jobb ender i mørke, og hvis du da ikke har sykkelklær med refleks eller hvis lykten skulle svikte, er du tilnærmet usynlig i trafikken. Vi har fått en del henvendelser fra bilister om akkurat dette problemet.

    Alt om sykkel fra DinSide

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer