Flyreise

- Man blir oppgitt, irritert og trist

Tollef Østvang ble vitne til at skarptromma falt ned fra bagasjebåndet to ganger.

ØDELAGT: Slik så boksen til skarptromma ut etter hendelsen. Foto: Tollef Østvang
ØDELAGT: Slik så boksen til skarptromma ut etter hendelsen. Foto: Tollef Østvang Vis mer
Publisert

Da musikeren Tollef Østvang fløy med SAS fra Oslo til Bergen tidligere i mars, opplevde han å se at spesialbagasjen hans falt ned fra bagasjebåndet ikke bare én, men to ganger.

«Dette skjedde to ganger på rappen mens vi ventet på boarding. Heldigvis fikk jeg øye på det og fikk filmet. Sjokkerende og ansvarsløs behandling av bagasje, uavhengig om det er musikkinstrumenter sendt som spesialbagasje eller ikke» skriver han i en Facebook-post etter hendelsen.

- Hva tenkte du da du så tromma falt ned av bagasjebåndet?

- Man blir oppgitt, irritert og trist, men samtidig ikke veldig overrasket heller dessverre. Nesten komisk at det skjer to ganger på rappen, sier han.

(Trykk inn på videoen for å se hele bildet)

- Jeg har heldigvis bare fått ødelagt musikkinstrumenter et par ganger av SAS og andre flyselskaper, men for mange musikerkolleger skjer dette relativt regelmessig dessverre, forteller han.

Han forklarer at de reiser med kofferter spesiallaget for instrumenter og reising.

- Da skal ikke slikt som dette skje. Likevel hender det gang på gang.

- Slik kan det ikke være

- Hva slags forventning har du til flyselskapet når du sender noe med spesialbagasje?

- Uavhengig av om det er spesialbagasje eller ikke så forventer jeg at bagasjen kommer uskadet fram. Både innholdet og selve kofferten. Det virker som om flyselskapene tenker at man må ta høyde for at ting skades når man flyr. Slik kan det ikke være, svarer han.

Skarptromma han reiste med var en gammel Ludwig Acrolite fra midten av 60-tallet. Han mener den kan være verdt mellom 4-7000, sett ut fra liknende funn på nettet.

Foto: Tollef Østvang
Foto: Tollef Østvang Vis mer
Foto: Tollef Østvang
Foto: Tollef Østvang Vis mer

- Dette er jo et relativt robust instrument, og akkurat denne er laget i metall. De er jo laget for å slå på, så de skal jo tåle litt. Men å falle ned fra tre meters høyde er de ikke laget for, selv om den ligger i en polstret spesiallaget koffert, sier han og legger til:

- Den så ut som ei tromme skal gjøre både før og etter fallet, men den fikk en solid bulk som førte til at deler av mekanikken ble ødelagt, samt at den fikk et brudd/sprekk i metallet på et punkt. Den fikk seg en real trøkk og ble litt skakk.

Ikke noen garanti for å få tak i tilsvarende

Han forteller at det ikke var radikale kosmetiske konsekvenser, men nok skade til at han må kjøpe en «ny».

- Når det er snakk om gamle instrumenter så er det er ikke noen garanti for å få tak til tilsvarende som det man hadde. Den er forsikret, så det ordner seg forhåpentligvis på en måte, sier han.

DinSide tok først kontakt med han 10. mars og da fortalte han til DinSide at han hadde tatt kontakt med SAS og avventet svar fra dem, før han skulle ta det videre med forsikringsselskapet.

- Jeg har ikke hørt noe fra SAS om dette. Jeg registrerte skaden på Flesland når jeg landet. I tillegg satt jeg en liten time med SAS på telefon et par dager etterpå, da jeg ikke hadde hørt noe mer fra de. De klarte ikke å hjelpe meg på telefonen da, og ba meg kontakte de på Flesland igjen for mer informasjon, som igjen ikke har tatt telefonen når jeg har ringt, sier han.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

Vanskelig å komme i kontakt

Han forteller at han synes SAS gjør det generelt vanskelig å komme i kontakt med dem, noe han tror fører til at mange gir opp og ikke orker å bruke tid på det.

- Får håpe dette ikke er en bevisst strategi. Den personen jeg snakket med på telefon fant ikke noe saksnummer fra Flesland. Jeg leste opp saksnummeret flere ganger, men han fikk ikke opp noe. Jeg spurte om jeg kunne videresende mailen jeg fikk fra Flesland etter skaden var registrert, og spurte i den anledning om han hadde en e-post jeg kunne sende til. Det hadde han ikke. De fikk ikke lov til å ta imot ting på e-post, og forklarte dette med GDPR. Og der stoppet det, sier han og fortsetter:

- Det er all tiden man må bruke på dette som nesten er det mest frustrerende.

Nå håper han SAS ordner opp.

- Mange musikere er trofaste kunder hos SAS og er en viktig kundegruppe for de. Vi har blant annet avtaler igjennom vår fagforening CREO som gjør det fordelaktig å reise med SAS, og historisk sett har SAS vært mer vennlig ovenfor reisende musikere enn andre selskaper. Men den tilliten kan ikke tas for gitt, noe denne saken viser. Jeg synes dessverre SAS har svekket seg merkbart på flere områder de siste åra, sier han.

- Beklager

Kommunikasjonssjef for SAS, Tonje Sund sier at Østvang kan ta kontakt med deres lokale leverandør av bakketjenester igjen.

- Det er utrolig kjedelig at instrumentet ble skadet under transport, og det beklager vi på det sterkeste. Slik jeg forstår det har passasjeren her gjort det riktige å melde inn saken på flyplassen ved landing, slik at vi skal kunne følge opp i etterkant, forteller Sund og legger til:

- Jeg vet ikke konkret årsaken til at dette ikke har skjedd her, men vi skal følge opp med vår leverandør av bakketjenester lokalt for å sikre at saken blir håndtert og avsluttet. Det skal være trygt å sende eiendeler med SAS, og vi beklager situasjonen som her oppsto, avslutter hun.

For orden skyld: Tollef Østvang er i slekt med DinSide-journalist Kirsti Østvang.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer