Rana Plast AS/Båtsalg AS

- Mangler på ALLE Rana-båtene

Sjøfartsdirektoratet har tilbakekalt Rana 430 og 540. Nå advarer de Rana-eiere om mangler på ALLE modellene produsert etter 2014.

RANA-BÅTER: Sjøfartsdirektoratet advarer om mangler på ALLE Rana-modeller som er satt på markedet etter 2014. Dette omfatter Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse. Den opprinnelige tilbakekallingen gjelder Rana 540 og Rana 430. De understreker at dette er båter produsert og satt på markedet av Rana Plast AS, nå Båtsalg AS, under nåværende eier. Det gjelder ikke Rana-båter produsert under tidligere eiere av selskapet. Foto: Farligeprodukter.no
RANA-BÅTER: Sjøfartsdirektoratet advarer om mangler på ALLE Rana-modeller som er satt på markedet etter 2014. Dette omfatter Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse. Den opprinnelige tilbakekallingen gjelder Rana 540 og Rana 430. De understreker at dette er båter produsert og satt på markedet av Rana Plast AS, nå Båtsalg AS, under nåværende eier. Det gjelder ikke Rana-båter produsert under tidligere eiere av selskapet. Foto: Farligeprodukter.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I februar 2019 fattet Sjøfartsdirektoratet vedtak om tilbakekalling av to Rana-modeller produsert av Rana Plast AS (produsenten skiftet i fjor høst navn til Båtsalg AS): Rana 430 og Rana 540.

Nå advarer Sjøfartsdirektoratet om mangler på alle Rana-modellene som er satt på markedet etter 2014.

«Manglende dokumentasjon for Ranabåter», skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider.

Advarselen gjelder altså nå modellene Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse.

Du kan lese mer i innlegget på farligeprodukter.no.

Bakgrunnen for tilbakekallingen

Grunnen for den opprinnelige tilbakekallingen, som nå også er grunnen for den utvidete advarselen, er at produsenten ikke kan vise til at båtene er CE-merket.

Som Dinside har skrevet tidligere, betyr manglende CE-dokumentasjon at man heller ikke kan bevise at produktet er produsert etter CE-kravene, som altså handler om at de grunnleggende sikkerhetskravene er oppfylt.

- Det er vanskelig å si konkret hvilken risiko dette innebærer, nettopp fordi en dokumentasjon skal vise at båtene er produsert i henhold til de krav som gjelder – som igjen er satt ut fra et sikkerhetsaspekt, har Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, sagt til Dinside i forbindelse med tilbakekallingssaken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer