Det er ulovlig å kjøre med elsparkesykler som går raskere enn 20 kilometer i timen - men det er også ulovlig å kjøre med elsparkesykler med påmontert sete.
I dag melder Politiet i Øst på Twitter at de har anmeldt en mann i 40-åra for kjøring med elektrisk sparkesykkel som ikke er innenfor regelverket:
Politiet i Øst sier til Dinside at mannen ble stoppet i et boligfelt i utkanten av Sarpsborg sentrum.
Hva som skjer videre med vedkommende som er anmeldt, er ennå uklart.
- Saken blir vurdert av en jurist, får vi vite hos operasjonssentralen hos Politiet i Øst.

Nei, du kan faktisk ikke kjøre hvor du vil
Ulovlig med sete
Elsparkesykkel med sete er ikke lov å kjøre med i Norge. Sete er kun tillatt på kjøretøy med selvbalanserende teknologi (som eksempelvis denne doningen som Dinside har testet).
- Det betyr at dersom en ellers lovlig elektrisk sparkesykkel utstyres med sete blir den ulovlig å bruke. Den faller da inn under definisjonen på moped, og må godkjennes og registreres som moped for å kunne brukes lovlig. Krav om førerkort gjelder naturligvis, har Tormod Schau ved kontor for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen tidligere uttalt til Dinside.
Han bemerker at det finnes flere slike mopeder og motorsykler som er EU-typegodkjente, og som må registreres før bruk.

Kjøpe elsparkesykkel? Les dette først
Krav til elsparkesykler
For å bli regnet som en sykkel, som elsparkesykler defineres som, må kjøretøyet:
- maksimalt veie 70 kg (inkludert batteri)
- ikke være bredere enn 85 cm
- ikke være lengre enn 120 cm
- ha en sperre som gjør at det ikke kan oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft. Sperren skal være satt av produsent eller den som kan gjøre det på vegne av produsenten. Brukeren skal ikke kunne endre sperren til en hastighet over 20 km/t.
Det er bare kjøretøy med selvbalanserende teknologi som kan ha sete.
Dersom disse kravene ikke er oppfylt, blir kjøretøyet definert som en motorvogn. Den må da oppfylle tekniske krav for den klassen den faller inn i og kan heller ikke benyttes på gang- og sykkelareal. Dette skriver Statens vegvesen om elektriske sparkesykler.
