Joikaboller:

Måtte endre Joika - slik gikk salget

Nortura smeller tilbake etter alt bråket.

IKONISK: Joika slik den så ut før både navn, logo og emballasje ble endret. Foto: Aleksander Nordahl/Dagbladet
IKONISK: Joika slik den så ut før både navn, logo og emballasje ble endret. Foto: Aleksander Nordahl/Dagbladet Vis mer
Publisert

Det ble full baluba da Nortura bestemte seg for å endre både navn, emballasje og logo etter 70 år med den karakteristiske Joika-boksen.

Endringene av designet skyldes at Samerådet og flere framtredende samiske talspersoner mente at boksene var diskriminerende og et kulturhistorisk gufs fra fortiden.

I samarbeid med Sametinget og Samerådet endret Nortura navnet fra Joika til Vilti.

Dette forteller markedssjef for langtidsholdbare produkter i Nortura, Henriette Bergli Eriksen:

- Det ligger en lang prosess bak disse endringene, hvor både Sametinget og Samerådet har bidratt for å sikre at vi ivaretar den samiske kulturen på en god måte.

ANGRIPES: En ukrainsk soldat må krabbe for livet når han oppdages av en russisk drone i Mariupol. Video: @RVvoenkor / Telegram. Vis mer

Truet med boikott

I 2019 ble det solgt 624 tonn Joika-hermetikk, noe som tilsvarer rundt 780 000 bokser.

Etter navneendringen i 2020 var det mange i sosiale medier som truet med å boikotte produktet, som mange kalte «Krenkeboller».

Boikotten har ikke Nortura merket noe til.

- Foreløpig selger vi cirka like mange enheter som vi gjorde før navneendringen, noe vi ser oss veldig fornøyde med etter en såpass stor fornyelse, sier Bergli Eriksen.

Hun forteller at Nortura var svært spente på hvordan navneendringen kom til å påvirke salget.

- Det er tydelig at folk flest har fått med seg at dette fortsatt er det samme produktet, sier hun.

Øker og øker

Bergli Eriksen forteller at salget av Vilti og andre langtidsholdbare produkter de siste månedene har økt.

- Vi tror det kan være flere grunner til dette, sier hun, og forteller om markedsundersøkelser som viser at flere har blitt positive til langtidsholdbare middager, og muligens har emballasjeendringen fra metall til kartong bidratt her. Samtidig øker salget av langtidsholdbare produkter i takt med økt fokus på beredskap.

Hun sier at selskapet la merke til økt salg både da koronapandemien brøt ut, og deretter krigen i Ukraina.

Ville fjerne alt

Det var i april 2020 Dagbladet skrev at samegutten på Joika-boksen kunne komme til å forsvinne.

Samerådet og flere framtredende samiske talspersoner, blant andre artisten Ella Marie Hætta Isaksen og Norsk kulturrådsmedlem Maria Utsi, gikk ut mot produktet.

Samerådet, som er et samarbeidsorgan for samer i Norge, Finland, Sverige og Russland, sa dette til til iFinnmark:

«Samerådet vil ha bort både Joika-navnet, og tegningen av samegutten i kofte på pakkene med kjøttboller i viltsaus. Sammen med det norske Sametinget ønsker samerådet nå et møte med Nortura om saken.»

Ikonisk

Nortura uttalte den gang at de ble tatt på senga av protestene fra det samiske miljøet.

- Disse reaksjonene kom rett og slett litt overraskende på oss, sa informasjonsarbeider Marthine Haugen Petersen i Nortura til Dagbladet.

- Produktet har eksistert i 60 år, og er fremdeles et populært produkt, kanskje mer enn mange vil tro. Vi har våre faste kunder som har kjøpt produktet i en årrekke, men også blant yngre mennesker og studenter er Joika populært, sa hun.

Til tross for alt oppstyret rundt navneendringen, er Nortura svært fornøyde med salget av de «nye» joikabollene, Vilti.

- Vi er veldig fornøyde med sluttresultatet og at vi har klart å modernisere et så ikonisk produkt – både når det kommer til produktnavn og design, men også med en ny og mer klimasmart emballasje, sier hun.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer