Det ble full baluba da Nortura bestemte seg for å endre både navn, emballasje og logo etter 70 år med den karakteristiske Joika-boksen.
Endringene av designet skyldes at Samerådet og flere framtredende samiske talspersoner mente at boksene var diskriminerende og et kulturhistorisk gufs fra fortiden.
I samarbeid med Sametinget og Samerådet endret Nortura navnet fra Joika til Vilti.
Dette forteller markedssjef for langtidsholdbare produkter i Nortura, Henriette Bergli Eriksen:
- Det ligger en lang prosess bak disse endringene, hvor både Sametinget og Samerådet har bidratt for å sikre at vi ivaretar den samiske kulturen på en god måte.
Truet med boikott
I 2019 ble det solgt 624 tonn Joika-hermetikk, noe som tilsvarer rundt 780 000 bokser.
Etter navneendringen i 2020 var det mange i sosiale medier som truet med å boikotte produktet, som mange kalte «Krenkeboller».
Boikotten har ikke Nortura merket noe til.
- Foreløpig selger vi cirka like mange enheter som vi gjorde før navneendringen, noe vi ser oss veldig fornøyde med etter en såpass stor fornyelse, sier Bergli Eriksen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger